Dirk  Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
25/11/2020
We horen het vaak: zijn radiocijfers niet sterk gelinkt aan mobiliteit en wordt er dus bijgevolg niet heel wat minder geluisterd nu we met z’n allen minder onderweg zijn? Ipsos houdt ons luistergedrag al een tijdje in de gaten – dus ook tijdens de recente lockdownperiode – en ziet in Vlaanderen een heus ‘lockdown-radiofenomeen’. 

De bevindingen van Ipsos kaderen in een groter onderzoek naar het gebruik van digitale radio dat het onderzoeksbureau al gedurende 3 jaar voert in Vlaanderen. Het deelonderzoek van september 2020 peilde telefonisch bij 2.000 Nederlandstalige respondenten (12+) naar hun luistergedrag in de lockdownperiode van half september en eind oktober 2020.

Minder geluisterd in de wagen en op het werk

Wat tonen die resultaten? Het verplichte thuiswerken en de bijhorende verminderde mobiliteit vertalen zich inderdaad in de Ipsos-cijfers. Er wordt 21% (of 26 minuten per dag) minder geluisterd in de auto (tov 2019). Eenzelfde beweging zien we ook in het luistergedrag op het werk: daar wordt een daling van 32% (of 45 minuten per dag) genoteerd (tov 2019).

Meer geluisterd thuis, via DAB+, webradio of tv-digicorder

Tot zover de slechtnieuwsshow. Want wat blijkt? In de voorbije lockdownperiode werd een opmerkelijk ‘lockdown-radiofenomeen’ vastgesteld. De loyale radioliefhebber blijkt nu meer thuis te luisteren en dan liefst digitaal via DAB+, webradio of via de tv-decoder. De tijd dat we thuis luisteren klopte af op maar liefst 143 minuten per dag, wat een algemene stijging betekent van 36% t.o.v. 2019.

Slotsom: we luisteren nu gemiddeld per dag 219 minuten naar radio versus 211 minuten in 2019*. Radio verkeert dus, meer dan ooit, in prima gezondheid en blijkt opnieuw de betrouwbare metgezel in goede én minder goede tijden.

Block image

Bron grafiek: presentatie Space over studie Ipsos Digitale Radio Vlaanderen Wave 3 (Okt 2020)

*De cijfers spruiten voort uit een ad hoc onderzoek via een telefonische bevraging aan de respondent over hoelang hij de vorige dag geluisterd heeft. In de CIM RAM-currency wordt de luisterduur echter bepaald op basis van de luistersessies geregistreerd in een luisterdagboek gedurende 7 dagen via een online, face-to-face of telefonisch gerekruteerde respondent.

Meer weten over adverteren op radio?

Contacteer ons vrijblijvend, onze matchmakers staan je graag te woord.

Nieuw: Reboot2020

Wist je dat Var alle radio-adverteerders die positieve boodschappen uitdragen tijdens de maand december ondersteunt met interessante radiodeals?

Ontdek alle info over onze Reboot2020-radiopackages.