Sam  Homblé
Sam Homblé
Manager Creative Partnerships
27/10/2020
Digital audio advertising is het nieuwe toverwoord in marketingland. Niet verwonderlijk: we streamen massaal muziek, luisteren online naar radio waar en wanneer ons dat past en zoeken doelgericht naar audiocontent in podcasts of apps. 3 redenen waarom een wakkere marketeer digital audio advertising in zijn plan heeft zitten.

De VRT lanceerde dit jaar 6 streams: Radio 2 Bene Bene, StuBru Bruut, Stubru Hooray, StuBru #ikluisterbelgisch, Radio 1 Classics en meest recente nieuwkomer UNTZ van StuBru. “Online audio biedt extra beleving bij het huidige radioaanbod”, vertelt Els Van de Sijpe, Manager VRT Radio. “In een veranderd audiolandschap neemt de openbare zender zijn rol als muziekgids ter harte. Online audio diept programma’s uit, connecteert onze doelgroepen en laat nieuwe muziekgenres ontdekken. Zowel apps als streams bieden dankzij slimme technologie nieuwe en interessante mogelijkheden voor adverteerders.”

3 redenen waarom een wakkere marketeer digital audio advertising in zijn plan heeft zitten:

1. Het publiek = breed, jong en hypergeïnteresseerd

Meer dan 1 op 5 Vlamingen luistert vandaag al digitaal. Experts verwachten dat het digitale aandeel de komende jaren nog sterk zal toenemen en vermoedelijk in 2022 al meer dan de helft zal bedragen. We luisteren met aandacht op onze smartphone of tablet, laptop, via onze slimme speakers, digitale tv of ons DAB+ toestel. Digitale audio bereikt zowat iedereen, ook de voor adverteerders doorgaans moeilijker te bereiken doelgroep van de millennials.

2. De content = mobiel, interactief en evenementieel

We gebruiken onze digital devices meer en meer. Met content die hapklaar op je wacht, past digital audio perfect in deze always-on beleving. Digitale audiocontent is het ideale verlengstuk van een radiozender: het digitaal doortrekken van radio voegt beeld toe aan audio. In de app kan je terecht voor extra videocontent of kan je deelnemen aan wedstrijden. Streams kunnen opgeladen worden met evenementen of radio-acties. Deze totaalbeleving zorgt voor betrokken communities, en dus voor een ideale advertentiecontext.

3. De advertentiemogelijkheden = meetbaar, exclusief en creatief

Digitale audio marketing kan scherp getarget en gemeten worden. Naast de gekende demografische parameters, zijn de segmentatiemogelijkheden van online advertising legio. De context van online audioadvertising is exclusief, de frequentie laag. De combinatie van audio en beeld en de innovatieve formats bieden een platform aan nieuwe, creatieve mogelijkheden.

Wil je je merk linken aan de VRT-zenders?

Sam Homblé

Manager Creative Partnerships

Hilde Leemans

Business Developer Creative Partnerships

Tiffany Van Droogenbroeck

Business Developer Creative Partnerships