Sam  Homblé
Sam Homblé
Manager Creative Partnerships
28/09/2020
Betrokkenheid en interactiviteit zijn key. Dat weten StuBru, MNM, Radio 1 en Radio 2 al langer. Daarom zijn deze VRT-merken 360° uitgebouwd. Via apps weet bijvoorbeeld elk merk perfect wat er leeft bij zijn community. Slimme adverteerders is het niet ontgaan dat ze daardoor heel dichtbij hun doelgroep kunnen komen. We lichten graag 3 populaire app-features toe die je als adverteerder kan gebruiken in je marketingaanpak.

1. Live luisteren (en herbeluisteren)

Via livestreams kan je elke radio-uitzending beluisteren, live of op een moment dat je past. Omdat je via internet luistert, kan je luisteren van over de hele wereld, op het device dat je verkiest. Apps zijn ingeburgerd en het nieuwe normaal: al meer dan 365.000 gebruikers hebben de Radio 2-app gedownload. Tijdens Tura 80, een special rond de verjaardag van Will Tura, haakten maar liefst 55.000 gebruikers in via de Radio 2-app.

Hoe inzetten? Als adverteerder heb je de mogelijkheid om beeld bij je audio te voorzien, door bijvoorbeeld je logo te integreren bij onze populaire programma’s.

2. Interactie

User generated content zit in de lift: als bijvoorbeeld Chris Dusauchoit in De Madammen aanwezig is en vertelt over huisdieren, lopen er binnen de kortste keren massa’s vragen binnen via de Radio 2-app. Die beantwoordt hij dan live, wat de uitzending verrijkt en de betrokkenheid bij de luisteraars vergroot.

Hoe inzetten? Apps worden gebruikt bij alle aspecten van het radiomaken: van het programmamaken tot in de commerciële acties. Zo worden de apps ingezet om extra traffic te creëren voor de wedstrijden. Het logo van de adverteerder wordt dan meegenomen op de wedstrijdpagina. 

Voorbeelden van adverteerders:

  • Nespresso riep bijvoorbeeld in een vaderdagactie op via de Radio 2-app om originele foto’s samen je papa in te sturen,
  • Gamma gaf waardebonnen weg in de app van Radio 2.
  • Met Desperados kon je via de StuBru-app een avondje op Camping Belgica winnen.

3. Video bekijken

Het digitaal doortrekken van radio voegt beeld toe aan audio en zorgt zo voor een optimale totaalbeleving. Kijk live naar de dansmoves van de presentatoren via webcams, deel zelf foto’s en video’s of kijk naar extra videocontent van de netten.

Hoe inzetten? Voeg video van je merk toe in onze apps, dat kan een campagne zijn of - nog beter – leuke videocontent die aansluit bij de doelgroep.

Voorbeelden van adverteerders:

  • Westtoer deed het samen met MNM: toen het merk jongeren uitdaagde om de kust te ontdekken, konden luisteraars het kusttraject van presentatoren Peter en Julie ook visueel volgen via de app. Op die manier kon het merk zich tonen op een manier die volledig resoneert bij jongeren.

Je merk linken aan een van de acties van de zenders?

Sam Homblé

Manager Creative Partnerships

Hilde Leemans

Business Developer Creative Partnerships