Marit Ginevro
Marit Ginevro
Marketing Manager
16/10/2020
Voor de allereerste keer organiseerden de VRT en Var De Warmste Pitch, een wedstrijd voor creatieve bureaus die werken voor een vzw of goed doel. Opdracht : een campagne-idee indienen voor een initiatief voor De Warmste Week 2020. De hoofdprijs gaat naar darwin BBDO voor Doof Vlaanderen, mortierbrigade wordt bekroond met zilver voor Pink Ribbon.

En de winnaars van De Warmste Pitch zijn...

0:00
/
0:00

darwin BBDO: Goud voor Doof Vlaanderen

Met ‘Het Warmste Gebaar’, willen darwin BBDO & Doof Vlaanderen heel Vlaanderen op een leuke en speelse manier een basis Vlaamse Gebarentaal aanleren via een YouTube-kanaal. Door complimentjes te leren in gebarentaal en met elkaar te delen versterk je de banden tussen mensen en kan je nieuwe contacten leggen. Dit warme initiatief is meteen ook een brede bewustwordingscampagne voor de moeilijke situatie van de gebarentaligen in deze COVID-19-crisis. Doof Vlaanderen wint gratis mediaruimte twv € 75.000 en een basisproductiebudget van € 5.000.

Block image

Juryvoorzitter Guillaume Van der Stighelen: “Dit initiatief geeft een fris elan aan de nieuwe koers die De Warmste Week in 2020 wil varen: we gaan een nieuwe taal leren. De einddoelgroep heeft er ook iets aan, en de taal wordt zo universeler voor alle Vlamingen. Wij zien dat als een nieuwe leuke en positieve beweging.”

 

mortierbrigade: Zilver voor Pink Ribbon

In de campagne ‘Bespaar haar mijn haar (en doneer het uwe)’ van mortierbrigade roept Herman Brusselmans in een radiospot de luisteraars op om hun haar te doneren zodat Pink Ribbon een pruik kan maken voor iemand met borstkanker (en zo haar zijn eigen doorleefde, hopeloze haardos te besparen). Pink Ribbon wint een mediawaarde van € 45.000 en een basisproductiebudget van € 5.000.

Block image

Jurylid Wim De Mont, head of content PUB: “Deze frisse campagne getuigt van veel stopping power. Geef toe, niemand wil Herman Brusselmans zien met kort haar.”

Griet Byl, editor in chief bij Media Marketing: “Doof Vlaanderen en Pink Ribbon zijn goede voorbeelden van hoe je De Warmste Week een nieuwe wending kan geven: je doet iets samen, de einddoelgroep heeft er ook iets aan.”

Een speciale vermelding krijgen de inzendingen van Bones met ‘Word Interimbaasje’ voor Stichting Tegen Kanker vzw, Publicis met ‘The Impossible Band’ voor Re-born to be Alive vzw en Yellow Submarine met ‘Ik Zoek een Coach’ voor YAR Vlaanderen.

Elisabeth Roelandt, marketing manager VRT: “We zijn heel blij met de 19 mooie inzendingen. De komende dagen nemen we met elk bureau contact op om het initiatief nog eens door te spreken en te checken hoever het idee staat bij de vzw in kwestie. Daarna zal ons team ook alle vzw’s contacteren om te kijken hoe het initiatief een plaats kan krijgen in De Warmste Week.”

“Samenwerken met een creatief bureau versterkt de maatschappelijke impact.”

Isabel Van den Broeck, managing director Creative Belgium: “Deze pitch is heel belangrijk. Een maatschappelijk relevant thema verdient goede storytelling en creativiteit zodat de campagne, met een activerende oproep, helder en rechtstreeks binnenkomt bij de mensen.”

Gerrit Rauws, directeur Koning Boudewijnstichting: “Het fantastische werk dat onze goede doelen doen, blijft vaak een beetje onderbelicht omdat ze er niet altijd in slagen om hun inspanningen om te zetten in sterke boodschappen en verhalen. Daarom ben ik zo blij met De Warmste Pitch, een samenwerking tussen creatieve bureaus en goede doelen, die die goede doelen nog meer impact kan geven.”

Wat doe jij voor De Warmste Week? #DeWarmsteSector

Laat het ons weten! We geven er graag wat redactionele aandacht aan de komende weken en maanden.