Veerle Hellemans
Veerle Hellemans
Head of Market Intelligence
19/10/2023

Digitale zenders De Tijdloze en Radio2 BeneBene groeien

Wekelijks luisteren 5,2 miljoen Vlamingen naar radio. Dat is maar liefst 90% van de totale bevolking. Studio Brussel groeit in weekbereik en in marktaandeel op 18-44. Radio 1 blijft één derde van de koopkrachtige 30-plussers* bereiken, met 15,0% marktaandeel, een selectiviteit van 182 en 471.000 luisteraars op weekbasis. Ook de DAB+-zenders De Tijdloze en Radio2 Bene Bene stijgen in weekbereik. Dat blijkt vandaag uit de nieuwe meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). 

De cijfers zijn gebaseerd op de huidige mediaplanningsgolf september’22-augustus’23 en in vergelijking met de vorige mediaplanningsgolf mei’22-april’23 (Noorden, ma-zo 6-22u), tenzij anders vermeld.  

Niet alleen het aantal luisteraars, maar ook het dagbereik van radio blijft met 4 miljoen luisteraars sterk staan. Een groot bereik op radio zorgt ervoor dat adverteerders een zo groot mogelijk publiek bereiken op een zo kort mogelijke tijd. 
 

  • Studio Brussel groeit in bereik en luisterduur ten opzichte van een jaar geleden en haalt een mooi weekbereik van 489K (+4,2%) en marktaandeel van 13,6% (+3,8%) bij 18-44. In combinatie met haar DAB+-zender De Tijdloze (die haar weekbereik op 1 jaar ziet verdubbelen), bereikt Studio Brussel op 18-44 wekelijks zelfs 528.000 luisteraars en een marktaandeel van 15,2% (+4,8%). 
     
  • Radio2 blijft afgetekend marktleider op 12+ en op haar kerndoelgroep 35-64. Met een weekbereik van 1.726.000 luisteraars en een marktaandeel van 24,9% is Radio2 de grootste radiozender bij Vlamingen 12+. VRT is het Radio2-merk volop aan het vernieuwen: Radio2 startte begin 2023 met een gloednieuwe ochtendshow en op Radio2 BeneBene meldden tal van vertrouwde radiopresentatoren zich. 
     
  • Radio 1 bereikt zowel 32% van de kaderleden als 32% van de 30-plussers uit de hoogste sociale groepen 1 tot 3. Op deze kerndoelgroep behaalt ze 15,0% marktaandeel, 471.000 luisteraars op weekbasis en de hoogste selectiviteit (182). 
     
  • MNM heeft een hoge selectiviteit op 18-44 (148) met op weekbasis 561.000 luisteraars op deze doelgroep en een marktaandeel van 12,2%. Gecombineerd met de web- en DAB+-only zender MNM Hits, behaalt MNM 13,6% marktaandeel op deze doelgroep. 
     
  • De nieuwste Var-telg Tomorrowland One World Radio stijgt op 15-34 qua weekbereik met 18% en heeft de hoogste selectiviteit (236) op 15-34. 
     
  • Ook het bereik van de SuperSelexy-pakketten van Var neemt toe. Via deze pakketten kunnen adverteerders de verschillende segmenten van het koopkrachtige VRT-publiek uit de hoogste sociale groepen bereiken. Zo bereikt SuperSelexy ‘Studio Brussel + MNM + Tomorrowland One World Radio’ 51% van de 18- tot 44-jarigen SG1-4. SuperSelexy ‘Studio Brussel + Radio2 + MNM’ bereikt 57% van de 18- tot 54-jarigen uit SG1-4 en het SuperSelexy-pakket bestaande uit alle VRT-radiozenders bereikt een breed publiek met maar liefst 68% van de 18-64 SG1-4.
     

*doelgroep 30+ SG1-3 

Download de CIM-infografiek met de meest recente mediaplanning-cijfers
Infografiek
Download

Interesse in adverteren op onze radiozenders?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.