01/03/2024
Na al voorzichtig te hebben geproefd van het medium in 2022, trok Thiry Paints in 2023 voluit de kaart van radio.
→Peter Field's analyse van de IPA-databank waarbij hij marketingcampagnes met elkaar vergelijkt, geeft goed weer dat radio een ideale tool is om het merkvertrouwen van merken te doen groeien en uiteindelijk meer winst te genereren. Een stijging in merkgroei gaat immers gepaard met een stijging in winst. Wanneer consumenten vertrouwen hebben in een merk, zijn ze sterk geneigd om producten of diensten van dat merk te kopen. De afgelopen jaren is de link tussen merkgroei en winst sterk gestegen.
De analyse van Peter Field toont aan dat campagnes met radio in hun mediaplan maar liefst 58% beter scoren op merkvertrouwen dan campagnes zonder radio.
De European Broadcasting Union (EBU) onderzoekt naar jaarlijkse gewoonte het vertrouwen van Europese consumenten in verschillende media met behulp van de EU Net Trust Index*. Uit hun bevraging blijkt dat radio jaar na jaar de hoogste score haalt zowel in Europa als in België. In Europa heeft radio een EU Net Trust Index van 18%, tv staat op 2%, terwijl sociale media de slechtste leerling van de klas is met – 48%***.
In België is de score het dubbele van het gemiddelde voor radio in Europa (38%), gevolgd door tv (24%) en pers (18%)***. Radio is hiermee een uitstekend medium om je boodschap veilig en in de juiste context over te brengen.
Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek.
*EU Net Trust Index (% mensen die vertrouwen hebben in medium x – % mensen die geen vertrouwen in medium x)
** Bron: IPA Databank, 2000-2022 for profit cases, Peter Field
***Bron: EBU-onderzoek 2022