Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
02/03/2020
Branded audiocontent, sonic experiences in eventmarketing, 3D audio, smart speakers, … The future is hear en je merk auditief vertalen een must. Zie je door het bos de bomen niet meer? Rose Beaumont, Senior Vice President Business Enablement and Europe Communications van Mastercard, en de persoon achter de re-audiobranding van Mastercard, ontkracht 3 sonic branding-vooroordelen.
Vooroordeel 1: Sonic branding is enkel een nice-to-have in een marketingstrategie

Rose Beaumont: “De wereld rondom ons transformeert, deze evolutie heeft een enorme impact op merken. Podcasts boomen, muziekstreaming is een evidentie, smart speakers duiken in steeds meer huishoudens op, jonge mensen typen hun Whatsapp- berichten niet meer maar gaan over op voice recording. Spraakgestuurd winkelen zou tegen 2022 de kaap van 40 miljard dollar bereiken. Een merk dat niet oplet hoe technologie consumentengedrag aan het veranderen is, blijft achter. In een wereld die steeds digitaler en mobieler wordt, is een audiostrategie niet langer een ‘nice-to-have’ maar een noodzaak die even belangrijk is dan de visuele identiteit van een merk.”

Vooroordeel 2: Sonic branding is eigenlijk gewoon een jingle

“Muziek heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in marketing. Maar traditionele advertising en marketing moeten evolueren. Het volstaat niet langer om een muziekje onder je tv-spot te steken. Een soundstrategy gaat tien stappen verder dan een jingle en zorgt voor vertrouwen en herkenbaarheid telkens een consument met je merk in aanraking komt: of dat nu fysisch gebeurt (vb in de winkels), digitaal (vb online aankopen) of in voice-omgevingen. Zorg dat je merk klaar is om consumenten te bereiken met audio, via alle mogelijke touchpoints.”

Vooroordeel 3: sonic branding is enkel voor merken met veel budget

“Uiteraard werkt niet elk merk globaal. Maar een audio-aanpak kan ook met een compact budget worden uitgewerkt. Een start-up zou bijvoorbeeld audio kunnen laten creëren door beginnende muzikanten. Er zijn zoveel creatieve mogelijkheden. De wereld evolueert onherroepelijk naar audio, laat budget je niet tegenhouden die trein te missen.”

Meer lezen?