Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
02/03/2020
Na de introductie van het symboollogo, waar Mastercard het aandurfde om de merknaam weg te halen van de iconische bollen, schakelt het bedrijf opnieuw een versnelling hoger in zijn merktransformatie met een volledig uitgewerkte geluidsarchitectuur. Rose Beaumont, Senior Vice President Business Enablement and Europe Communications van Mastercard, neemt ons mee op de audio-journey van het merk.

Rose Beaumont: “De explosieve groei van voice shopping en audio-devices verlegt de consumentenfocus van video naar audio. Ons bedrijf stond daarmee voor een grote uitdaging: hoe konden we onze consumenten ook auditief duidelijk maken dat hun transacties in veilige handen zijn? We moesten een auditieve identiteit uitwerken die even sterk was als onze visuele iconische cirkels en wereldwijd aanpasbaar.”

Wereldwijde resonantie, lokale relevantie

“Muziek verbindt mensen en is grensoverschrijdend, denk maar aan de grootste songs van internationale rock bands. Voor de onwikkeling van onze universele sound deden we een beroep op muzikanten, artiesten en agentschappen van over de hele wereld, waaronder muzikaal vernieuwer Mike Shinoda van Linkin Park. Het resultaat daarvan is een duidelijke melodie die blijft hangen en kan worden aangepast volgens genre en cultuur. Daardoor is ze lokaal relevant maar blijft de wereldwijde stem van het merk wel consistent.”

Persoonlijk, regionaal en globaal

“De Mastercard-melodie vormt de basis van onze geluidsarchitectuur en vindt zijn weerslag in verschillende vormen zoals partituren, klanklogo’s en beltonen, wachtmuziekjes en acceptatiegeluiden voor verkooppunten. De melodie is echt ons visitekaartje en is wereldwijd dezelfde. Ze vormt de basis voor onze acceptance sound, het geluid dat je hoort na een geslaagde transactie, waar ter wereld je je ook bevindt. Daarin onderscheiden we ons van andere merken: ons geluid past zich verregaand aan aan situaties, gelegenheden en plaatsen, maar is altijd herkenbaar. Na 5 jaar zijn we tot een audio-identiteit gekomen die persoonlijk, regionaal én tegelijk globaal klinkt.”

De lancering

“De Mastercard sonic branding werd geïntroduceerd tijdens de GRAMMY’s. We lanceerden een nieuw multi-channel marketingprogramma met Camila Cabello in de hoofdrol, die voor een GRAMMY genomineerd werd. Dit was onze eerste creatieve uitvoering van het ons geluidslogo. Na de introductie in de VS gaat het Mastercard-geluid naar de BRIT Awards in Londen en vervolgens naar het Mobile World Congress in Barcelona.”

What’s next?

“We werken voortdurend wereldwijd aan bijkomende activeringen en geluidsintegraties. Regionale muzikanten van over de hele wereld reageren enthousiast, land per land integreren we onze sound. De vraag naar lokale relevantie blijft groot: de sound is bijvoorbeeld lokaal geïntroduceerd in China, daar kregen we recent de vraag om de sound nog verder te adapteren per regio.

Maar uiteraard lopen we ook tegen uitdagingen. De integratie van de sound loopt makkelijker in landen waar e-commerce en m-commerce ingeburgerd zijn. De acceptance sound introduceren in alle betaalterminals blijkt uitdagender. Elke terminal is uitgerust met andere hardware, elk verkooppunt gebruikt andere software, de meeste speakers zijn van een minderwaardige kwaliteit. Onze volgende uitdaging is dus de technische implementatie van kwalitatieve terminals, zodat onze sound op elk verkooppunt optimaal klinkt. Een lange-termijn uitdaging, maar we zijn klaar voor de volgende stap in ons audiotraject.”

Meer lezen?