Veerle Hellemans
Veerle Hellemans
Head of Market Intelligence
11/07/2022
Audio is populair, daar hoeven we geen tekening bij te maken. Podcasts, playlists, audiobooks,…: geen universum zo divers als dat van audio. Global Web Index deed onderzoek naar de meest populaire audiocontent in 43 landen. Door die cijfers te koppelen aan onze eigen Belgische bereikcijfers, kwam Space tot een interessante vaststelling.

Het ‘Entertainment Report’ van GWI (Global Web Index) brengt de meest populaire audiocontent in kaart. De studie lijst hierbij 10 types audiocontent op, gaande van audiobooks tot playlists. Bij peiling naar voorkeur (niet frequentie) blijken eigen playlists – net als in de 43 andere onderzochte landen – de meest gewaarde audiocontent. Op de tweede plaats (bij 34+) komt radioprogrammering.

Om de verklaarde voorkeuren in perspectief te plaatsen, koppelde Space deze voorkeuren aan de CIM Audio-Time gegevens zoals verzameld in het laatste kwartaal van 2021. Volgens deze data wordt van de 5 uur dagelijkse audioconsumptie, vanaf de leeftijd van 25-34 jaar, meer dan 3 uur besteed aan live radio en 50 minuten (van de dagelijkse audioconsumptie) aan muziek. Alleen bij de jongeren onder 25 jaar is de eerste audiobron de 'on demand'-verzameling van podcasts, uitgesteld luisteren (naar de radio) en audiostreamingdiensten.

Op de eindeloze audio-snelweg blijft de ether populair maar vooral: een van de drukst beluisterde audiohaltes.

Block image