Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
23/08/2021
Deze week maakte het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) de nieuwe radiocijfers voor de periode maart-juni 2021 bekend. Daaruit blijkt dat het mediagedrag evolueert en innovaties snel ingang kennen. 

Radio blijft een sterk touchpoint, dat massaal wordt beluisterd: dagelijks bereikt radio meer dan 7 op de 10 en wekelijks meer dan 9 op 10 Vlamingen. Het is en blijft een echt massamedium voor jong én oud.

Radio bereikt in Vlaanderen wekelijks

  • meer dan 5 miljoen luisteraars
  • 90,8% bij de doelgroep 12+
  • 84,9% bij de doelgroep 12-24

De VRT-radiozenders zijn samen goed voor

  • 59,3% marktaandeel
  • dagelijks 2.767.000 luisteraars
  • een luisterduur van 235 minuten per dag

Radio 2 blijft grootste (familie) radiozender

Van alle radiozenders in Vlaanderen is Radio 2 nog steeds veruit de grootste. Het staat comfortabel aan de leiding op alle vlakken (bereik, luisterduur en marktaandeel) op de doelgroep 12+ met

  • 29,6% marktaandeel
  • 1.097.440 luisteraars op zaterdagochtend (6-12u)
  • 1.244.405 luisteraars op een gemiddelde dag, met een luisterduur van 261 minuten

Met de terugkeer van publiekslieveling Niels Destadsbader naar de VRT, meer specifiek naar Radio 2 en Eén, ziet de toekomst er rooskleurig uit.

Gebruik VRT-digitale audiostreams neemt toe

De toenemende digitalisering verruimt het audio-aanbod en dynamiseert de markt. Mensen luisteren nu ook waar en wanneer ze willen – on the go en thuis.

Het live luisteren via het internet behaalde in de periode maart-juni 2020 de symbolische grens van 20% van het luistervolume. Een jaar later geeft de CIM Radio Stream Monitor aan dat voor de periode maart-juni 2021 de digitale audiostreams van de VRT-radiomerken in pole position staan, en wel in de eerste 4 posities: Radio 1 is koploper met 79.154 gebruikers per dag, Radio 2 staat op de tweede plaats met bijna 75.000 gebruikers per dag, op de voet gevolgd door Studio Brussel en MNM.

Benieuwd naar de gedetailleerde resultaten van deze onderzoeksgolf?

In onderstaande infografiek vind je de belangrijkste inzichten over het luistergedrag in Vlaanderen en de cijfers van de VRT-radiozenders op hun kerndoelgroepen.

Block image
Var_2021_NL_Infografiek CIM 0823
Download

Bronnen:

CIM RAM, Noorden, Mediaplanningsgolf jan’20-jun’21, 12+, ma-zo, 6-22u.
CIM Radio Stream Monitor, Neuromedia, Average Daily Unique Users Per Day Per Radio, Belgian IP-addresses, Audio + Video.

Meer info?

Contacteer het salesteam voor een diepgaande analyse van de resultaten op de doelgroep van jouw merk.