16/04/2021
DIVA is al jaren een trouwe me(e)tgezel om de impact van radio en tv- campagnes te optimaliseren. Maar valt de impact van crossmediaal adverteren ook effectief te meten? En heeft crossmedialiteit een katalysator-effect op ROI?
→Radio blijft een sterk touchpoint, dat massaal wordt beluisterd: dagelijks bereikt radio meer dan 7 op de 10 en wekelijks meer dan 9 op 10 Vlamingen. Het is en blijft een echt massamedium voor jong én oud.
Radio bereikt in Vlaanderen wekelijks
De VRT-radiozenders zijn samen goed voor
Van alle radiozenders in Vlaanderen is Radio 2 nog steeds veruit de grootste. Het staat comfortabel aan de leiding op alle vlakken (bereik, luisterduur en marktaandeel) op de doelgroep 12+ met
Met de terugkeer van publiekslieveling Niels Destadsbader naar de VRT, meer specifiek naar Radio 2 en Eén, ziet de toekomst er rooskleurig uit.
De toenemende digitalisering verruimt het audio-aanbod en dynamiseert de markt. Mensen luisteren nu ook waar en wanneer ze willen – on the go en thuis.
Het live luisteren via het internet behaalde in de periode maart-juni 2020 de symbolische grens van 20% van het luistervolume. Een jaar later geeft de CIM Radio Stream Monitor aan dat voor de periode maart-juni 2021 de digitale audiostreams van de VRT-radiomerken in pole position staan, en wel in de eerste 4 posities: Radio 1 is koploper met 79.154 gebruikers per dag, Radio 2 staat op de tweede plaats met bijna 75.000 gebruikers per dag, op de voet gevolgd door Studio Brussel en MNM.
In onderstaande infografiek vind je de belangrijkste inzichten over het luistergedrag in Vlaanderen en de cijfers van de VRT-radiozenders op hun kerndoelgroepen.
Bronnen:
CIM RAM, Noorden, Mediaplanningsgolf jan’20-jun’21, 12+, ma-zo, 6-22u.
CIM Radio Stream Monitor, Neuromedia, Average Daily Unique Users Per Day Per Radio, Belgian IP-addresses, Audio + Video.
Contacteer het salesteam voor een diepgaande analyse van de resultaten op de doelgroep van jouw merk.