Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
22/10/2021
Deze week maakte het CIM de nieuwe radiocijfers voor de periode juni-augustus 2021 bekend. Daaruit blijkt dat het mediagedrag evolueert in vergelijking met de vorige golf, nu we allemaal min of meer hebben leren leven met corona.

Radio blijft een sterk touchpoint dat massaal wordt beluisterd door jong en oud. Dagelijks bereikt radio meer dan 7 op de 10 en wekelijks meer dan 9 op 10 Vlamingen van 12 jaar en ouder. Dat zijn wekelijks meer dan 5 miljoen luisteraars, 89,7% bij de doelgroep 12+ en 85,3% bij de doelgroep 12-24. Het dagbereik blijft stabiel met 71,7%*.

VRT-radiobereik groeit, Radio 2 houdt koppositie vast

Samen zijn de VRT-radiozenders goed voor 58,3% marktaandeel* (een stijging van 2,3% tov de vorige golf) en een luisterduur van 228 minuten per dag.
 

  • Radio 1 ziet zijn marktaandeel stijgen naar 8,4%. Op de doelgroep 30+ SG1-3 bereikt de zender een all-time high van 15,0% én een hoge selectiviteit van 183.
     
  • Radio 2 houdt zijn koppositie stevig vast met een marktaandeel van 29,4%, elke dag 1,2 miljoen luisteraars en de langste luisterduur van alle radio’s (257 minuten per dag).
     
  • Studio Brussel ziet het aantal dagelijkse luisteraars groeien met 36.000 luisteraars, het marktaandeel groeit naar 8,5%.
     
  • MNM bereikt opnieuw elke dag ruim 520.000 luisteraars en behoudt daarmee de band met z’n jonge publiek.
     
  • MNM Hits haalt een selectiviteit van 206 op de 15- tot 34-jarigen en is daarmee de selectiefste zender op deze doelgroep.
     
  • Klara groeit licht naar 2,3% marktaandeel.

SuperSelexy-formules: weekbereik tot 57%

Met onze SuperSelexy-formules kan je twee of meer radiozenders combineren en een SuperSelexy-korting genieten op de à-la-cartetarieven.

 

  • Onze formule SuperSelexy Business die Radio 1 met StuBru combineert, is leider met weekbereik van 51%** op kaderleden. En je geniet van 5% korting.
     
  • Radio 2, Studio Brussel, MNM en MNM Hits maken vanaf 1 januari 2022 deel uit van de SuperSelexy-formule met een nieuw tarief. Samen bereiken deze zenders 57%** van de 18-64 en 21-64-jarigen. Hier geniet je van 15% korting.
     

Contacteer ons voor de voorwaarden om van deze korting te genieten.

Bronnen:
*CIM RAM, Noorden, mei-aug’21, ma-zo, 6-22u
**CIM RAM, Noorden, Mediaplanningsgolf sep’20-aug’21, ma-zo, 6-22u.

 

Infografiek: gedetailleerde resultaten

Block image

In onderstaande infografiek vind je de belangrijkste inzichten over het luistergedrag in Vlaanderen en de cijfers van de VRT-radiozenders op hun kerndoelgroepen.

2021019_MKT_OPS SS CiM Infografiek_NL
Download

Meer info?

Contacteer het salesteam voor een diepgaande analyse van de resultaten op de doelgroep van jouw merk.