Saskia Schatteman
Saskia Schatteman
Chief Executive Officer
25/03/2020

Beste collega’s, marketing professionals, klanten, vrienden,


Enkele dagen geleden, hoorde ik Ruth Joos, presentator bij Radio 1, zeggen: "Ik voel de laatste week meer dan ooit de nood aan de essentie van radio: nabijheid, een stem, een microfoon en de oren aan de andere kant. Overal is nood aan mooie woorden en betekenis.”

Wat een mooie en menselijke boodschap van een radiopresentator die dat ook elke dag doet en zo een zeer betekenisvolle connectie maakt met haar luisteraars.

Yes we can, samen door deze crisis

De impact van de coronacrisis op mensen is enorm … en warme connecties via de media zijn hierin een zegen. VRT als mediabedrijf speelt daarin een belangrijke rol met naast extra veel nieuws, initiatieven als Een plaat kan geen kwaad van Studio Brussel waar luisteraars nummers kunnen aanvragen om iemand te bedanken, een hart onder de riem te steken, of gewoon even van je te laten horen, Café Quarantaine, dat Studio Brussel elke avond opent voor toogpraat, verzoekplaten en heel wat livemuziek, #EénVoorAllen, waar je de kans krijgt om via Eén een boodschap te sturen naar familie, vrienden of collega's, We zullen doorgaan, een programma van Radio 1 vol positieve, creatieve en solidaire initiatieven om deze coronatijden door te komen, de Blijf-in-uw-kot-sessies van Radio 1 voor concertliefhebbers die nu noodgedwongen moeten thuisblijven, en Beste buren van Radio 2 met hartverwarmende verhalen van buren die elkaar helpen.

VRT past zich aan en speelt volop haar rol en missie: alle Vlamingen informeren, inspireren en verbinden. Wij kunnen dat allemaal doen: elk bedrijf, elk merk kan zich de vraag stellen: hoe kan ik betekenisvol zijn in deze situatie? Hoe kan ik mijn klanten helpen door deze crisis? Als merken zich daarop richten, komen ze sterker uit deze crisis. Er zijn al prachtige initiatieven die lopen: Tiense Suiker vormde haar fabrieken om voor de productie van ontsmettende handgels, Van de Velde besloot ipv bh’s mondkapjes te stikken, de werknemers van McDonald’s gaan werken bij Aldi, Delhaize voerde als eerste een apart shopping uur in voor oudere mensen, …

Connecteren via VRT-kanalen

Vanuit Var willen wij ons steentje bijdragen voor onze klanten en hen helpen om in deze turbulente tijden hun boodschappen in een brede en veilige omgeving te blijven brengen. En zo op een passende manier connecties te maken met de vele kijkers, luisteraars en surfers van VRT.

We doen dat met evenveel passie als voorheen, maar wel op een andere manier. We zijn met z’n allen in één klap gekatapulteerd in een ‘volledige thuiswerkmodus’, en dat op een moment dat wellicht de grootste crisis in ieders carrière volop woedt. Het hele Var-team heeft zich snel kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie en is volop in actie om onze klanten te helpen. Ik ben supertrots op ons team dat op volle toeren draait. Ik hoop dat dat zo kan blijven.

“In a crisis, be aware of the danger but recognize the opportunity” - John F. Kennedy

De impact op onze business is immers niet mis: we lezen in de media dat de advertentiemarkt tot de meest getroffen sectoren behoort. Zo goed als alle geplande campagnes zijn geïmpacteerd. Een aantal adverteerders, bijvoorbeeld de reissector, is rechtstreeks zwaar getroffen, anderen zijn nog aan het werken aan aangepaste marketingplannen. Het is zoeken naar een evenwicht tussen respectvol campagnevoeren, betekenis geven en de business veiligstellen.

Tijden van crisis hebben ook een positieve kant: ze brengen het beste in mensen en merken naar boven. We zien veel knappe, verfrissende en motiverende creativiteit, de stroom aan grappige en solidaire berichten lijkt onuitputtelijk. Wij willen onze klanten daarom aanmoedigen om, zeker in tijden van crisis, hun betekenisvolle acties en boodschappen even sterk als in gewone tijden naar hun klanten te brengen. Deze crisis is een unieke kans om nieuwe connecties te maken met consumenten, om echt iets te betekenen en samen door deze crisis te geraken.

Zoals Fons Van Dyck (Managing Director Think BBDO) in zijn recente betoog Marketing in coronarecessie aan de hand van een reeks wetenschappelijke onderzoeken aantoonde, zullen merken die blijven communiceren, crisissen beter doorstaan én na de crisisperiode sterker opveren. Daarmee help je niet alleen jouw business, maar ook je klanten en de mediasector.

Door uit te pakken met een boodschap die past in de huidige context, en die focust op de waarden van je bedrijf of merk, creëer je een echte meerwaarde voor de consument. En dat rendeert, altijd.

“We rise by lifting others” – Robert Ingersoll

Het hele Var-team staat klaar om je te helpen om je merk door deze moeilijke tijden te loodsen. Naast media-advies en planning expertise, bieden we in de maand april aan alle adverteerders 15% extra mediaruimte voor hun campagnes op radio en voor de BAN-klanten (Boodschappen van Algemeen Nut) trekken we dit door op tv. De actie is geldig voor campagnes tot en met zondag 3 mei. Daarnaast lanceren we, samen met DPG Media, IP Belgium en RMB, ‘Shop vanuit je kot’. De actie biedt aan alle retailers met fysieke winkelpunten die nu aangewezen zijn op verkoop via hun webshop een gratis 5" tag-on die verwijst naar hun online activiteiten. Zo kunnen ze hun campagnes extra versterken. Ook voor online campagnes op VRT-media plant onze internetregie Pebble Media commerciële acties onder de noemer ‘Pebble Cares’.

Laat me afsluiten met deze wens: marketeers, dit is een uitgelezen kans om een betekenisvolle rol te spelen met je merk. Ga ervoor, speel die rol en weet dat wij er zullen zijn om de luidspreker te zetten op jullie boodschappen. #BeMeaningful #Stay Safe.

Warme groeten,
Saskia Schatteman
CEO Var