Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
01/09/2020
Het zijn turbulente tijden voor Elke Dens, Marketing Director van Visit Flanders/Toerisme Vlaanderen en Marketer of the Year 2019. Bieden podcasts haar inspiratie of net rust? Haar favorieten.

Connecting conversations

“Veel tijd om te lezen of podcasts te luisteren, heb ik momenteel niet. Ik moet dus selectief zijn. Wat me enorm aanspreekt, zijn gesprekken die dieper gaan. Connecting conversations is zo’n podcast die dieper gaat. Gesprekken over de toekomst waarbij soms de vragen interessanter zijn dan de antwoorden. Maar omdat die er gewoon nog niet zijn, wordt je net aangemoedigd om zelf verder te denken.

Deze podcast werkt in series. Zo was er een reeks over ‘regeneratie’, over ‘herstel’. Dat ging over het herstel in de landbouw, maar ook in toerisme, waarin ik zelf aan bod kwam. Dat had alles te maken met ons project Travel to tomorrow, waarbij we focussen op het nieuwe reizen, dat verder gaat dan de economische argumenten.”

Future Shock

Future Shock is nog zo’n podcast die voor diepte zorgt. Hij is van de makers van het VPRO-programma Tegenlicht en toont dat journalisten best wel kritisch en diepgravend kunnen zijn. Het kan misschien een aanmoediging zijn voor onze Belgische journalisten. Bovendien zoeken ze ook naar gesprekspartners die scherp zijn en die in de podcast helemaal zichzelf kunnen zijn. Dat was bijvoorbeeld het geval met psycholoog Dirk De Wachter. ”

De Bourgondiërs

“Verder hou ik van podcasts over de ziel van een plek. Verhalen daarover maken een locatie veel rijker, een belangrijk aspect bij toerisme. Een van de podcasts die dit heel goed vat, is ‘De Bourgondiërs’ van Bart Van Loo door Klara. We werken ook met ‘m samen, net omdat hij Vlaanderen en Nederland als bestemming zoveel rijker maakt.”

The Officially Unbelievable Tour of Flandres

“Voor Toerisme Vlaanderen is de Ronde van Vlaanderen een belangrijk moment. Toen die op het geplande moment niet doorging, hebben we niet alleen enkele wielertoppers een virtuele Ronde van Vlaanderen laten rijden via een fietsapp, maar hebben we ook een podcast gemaakt. The Officially Unbelievable Tour of Flandres creëerde een echte koers, maar met de meest memorabele momenten van 103 jaar Ronde Van Vlaanderen. Het Geluidshuis stond hiervoor in. De podcast was ook te beluisteren op Radio 1 aan de vooravond van de voorziene datum.”

The Future of Tourism

“Uiteraard luister ik ook naar podcast over m’n eigen vakgebied: toerisme. The Future of Tourism is daarbij m’n favoriet. Hij wordt gemaakt door Simpleview, dat software voor de reissector levert. David Peacock is de ‘rock ‘n’ roll star’ die mensen uit de reisindustrie van over de hele wereld vraagt naar hun ervaringen en verwachtingen. Dat biedt inzichten voor de States, maar ook voor mensen zoals ik. Het interview met de CEO van Delta Airlines in volle coronaperiode zal me altijd bijblijven.”

De Marketing Club

“Mijn vakgebied is natuurlijk ook marketing. Een leuk initiatief op dat vlak is De Marketing Club, van Sam Conings van videoproductiehuis Hillview. Ik was ook bij hem te gast en hij vertelde me dat hij het vooral uit persoonlijke interesse doet: hij leert er veel uit hoe marketeers denken en het helpt hem bij z’n werk als videoproductiehuis. Ik vind het vooral inspirerend om de visie van lokale marketeers op ons vak te horen.”