Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
20/06/2019

“Je moet relevant aanwezig zijn. Of uniek.”

Of het nu in een duistere discotheek of op een zonnige festivalweide is… merken zijn sinds jaar en dag aanwezig op events. Maar hoe pak je dat het best aan? Wij brachten drie insiders samen voor een debat. In discotheek Fuse. Kwestie van in de sfeer te komen.

Het festivalseizoen staat voor de deur. En daarmee weer heel wat merkacties. Hoe belangrijk zijn activaties van merken op events vandaag?

Activaties zijn belangrijk want ze brengen merken echt tot leven. Focussen op wat echt telt: concert- en festivalverslaggeving”, zegt Anneleen De Wildeman, zakelijk leider van Studio Brussel. “Voor Studio Brussel betekent dit dat we op nog meer festivals en concerten aanwezig zijn met verslaggeving. Soms sturen we een reporter, soms voorzien we een heuse setting met campingradio.”

Francis Weyns, Marketing Director bij Red Bull, bevestigt. “Ook voor Red Bull zijn festivals belangrijk. Ons product is daarbij het allerbelangrijkst en we activeren op verschillende manieren. Dit doen we door een aparte aanpak per festival. Dit werkt merkopbouwend en lijkt me belangrijker dan een rondreizend circus dat overal hetzelfde is. Zo’n activatie past in het groter geheel, klopt inhoudelijk en loopt een heel jaar door. ”

Over een goede activatie kan Peter Decuypere, oprichter van o.a. Fuse en I Love Techno, meespreken. “Je wilt de gebruiker een meerwaarde bezorgen via een experience. Tegelijk geeft het ook een meerwaarde aan de organisator en het helpt je product vooruit.”

Wat verwachten jullie dit jaar van de zomerevents en van de activaties? Zien jullie trends?

Peter Decuypere gaat op zoek naar iets uniek: “De beste actie die ik ooit zag was een verticale spiegel van Zalando op ‘We Can Dance’. Mensen gingen liggen en werden weerspiegeld in de lucht. Het lag constant vol met mensen, ze namen zelf foto’s en stonden zelfs aan te schuiven. Als mensen iets willen doen zonder dat je het hen vraagt, heb je een superactivatie.”

Anneleen De Wildeman ziet ‘vergroening’: “zo zijn ‘Paradise City’ en ‘We Can Dance’ sterk bezig. Ze bannen strootjes, werken zoveel als mogelijk met bio-afbreekbaar materiaal en vragen steun voor bv. het Afrikaanse wildlife. Die activaties passen dan ook perfect in de sfeer van het festival.”

Kunnen jullie al een tipje van de sluier lichten in verband met jullie acties deze zomer?

“Bij Red Bull willen we gelinkt worden aan de juiste podia: zo hebben we op Dour de Red Bull Elektropedia Balzaal, op Graspop een eigen podium met Belgische metalgroepen en dit jaar organiseren we op de Lokerse Feesten voor het eerst de Red Bull Music Room.”

“Bij Studio Brussel gaan we meer dan ooit voor de beste festivalverslaggeving, de mogelijkheid om het te herbeleven. Op Rock Werchter organiseren we dit jaar opnieuw afterparty’s op de camping met de dj’s van Studio Brussel en voorzien we de muziek tijdens de optredens. Dat gaat over uitstraling, onze gezichten, live beleving van muziek en dus een automatische link aan ons merk. Want Life is Music!”

Het volledige artikel lees je in ons InTune magazine