Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
14/05/2019
Een creatief partnership is een samenspel van verschillende partners. Hoe verloopt zo’n samenwerking? Ontdek het hier!
Kick-off

Marijke Haccour (media consultant bij Zigt) vertelt hoe het allemaal begon: “Als mediabureau helpen wij Stihl sinds 2015. De Warmste Week roept veel sympathie op in Vlaanderen, dat heeft zeker een positief effect op het imago van Stihl.”

Martine De Permentier (marketingmanager bij Stihl): “Stihl wordt geassocieerd met ontbossing, terwijl onze producten net gebruikt worden voor bosbeheer. Dit project was de ideale kans om ons merk op een positieve manier onder de aandacht te brengen, een goed doel te steunen én onze medewerkers te verenigen. Als A-merk gingen we voor een projectpartnership met The Flame. Daarvoor kregen we ook de grootste visibiliteit in ruil.”

Sam Homblé (manager creative partnerships bij Var): “Belangrijk is dat ons team ervan in het begin bij betrokken wordt. Zo kunnen wij mee zorgen voor een ideale match.” Alle partijen krijgen van Var een introductie over creatieve partnerships en waar rekening mee moet gehouden worden. Zo is alle communicatie gebonden aan een strikte periode en mag Stihl zich enkel profileren als de partner van The Flame. Je koopt ook niet enkel een pakket, maar moet je echt actief engageren met een actie voor je goede doel.

Creatief

Flexus is het creatieve bureau van Stihl. Karen Strypens (accountmanager bij Flexus): “Wij zagen dit meteen als een geweldige kans tussen de gebruikelijke campagnes door. Al tijdens de eerste brainstorm kwam Sebastien Van Reet, onze creatief directeur, met het idee voor Het Warmste Bos. Ook gingen we heel gericht op zoek naar een goed doel. Natuurpunt werkt al sinds jaren samen met Stihl en gebruikt ook hun ecologisch materiaal. De Warmste Week laat je toe om je merk op een andere manier naar buiten te brengen. Dat vroeg om extra creativiteit. Gelukkig konden we snel met Var aftoetsen wat er kon.”

Start productie

Het logo van De Warmste Week werd herwerkt tot Het Warmste Bos: posters, displays voor op de toonbank en V-borden met een uitsnijding in de vorm van een vlam. Bij Natuurpunt maken de vrijwilligers en de medewerkers van Stihl 3500 schijfjes uit hout van oude bomen, bedoeld als kerstdecoratie. Via de socialmediakanalen, website en dealernetwerk van Stihl, werd de communicatie gestart. Ook Natuurpunt vzw communiceert via hun website, ledenblad en nieuwsbrief. Via de webshop van Natuurpunt vzw kon je 1m2 bos aankopen, dit voor de prijs van 1 houtschijfje.

Geen klassieke campagne

Een persbericht, een radiospot met mannenkoor met een eigen versie van “Stihle Nacht” op Studio Brussel en Spotify. Een billboard op Eén en display ads op de homepage van VRT. Marijke Haccour: “Het was leuk om niet enkel een klassieke televisiecampagne te hebben. De Warmste Week roept veel sympathie op in Vlaanderen, dat heeft zeker een positief effect op het imago van Stihl.” “Er moet een meerwaarde voor alle betrokkenen in zitten. De Warmste Week kan niet gekoppeld worden aan louter commerciële acties”, klinkt het bij Var.

Sculpturen uit ecologisch hout werden geveild op 2dehands.be en er kwam een Facebookwedstrijd voor de verdeling van concerttickets van The Flame die in het Stihl sponsorpakket zaten.

Op het Provinciaal Domein Puyenbroeck in Wachtebeke startte de activatie. Een vijftal bomen werden geplaatst met daartussen de houtsculpturen van bosdieren, bankjes en een selfietroon. De sfeer was top. De verwachtingen werden overtroffen met 3160 verkochte houtschijfjes en 2380 mutsen, en het geld van de sculpturenveiling, samen goed voor 32500 euro!

Geslaagd

Op de plantdag van Het Warmste Bos in het Historisch Ganzeveld in Aalter werden 2250 bomen geplant, goed voor 1 hectare bos.

Wat maakt een creatief partnership geslaagd? Martine: “Goede afspraken zijn belangrijk, net als een heldere communicatie. Verder moet er voor ons steeds een link met ons merk zijn én een unieke, creatieve insteek.” Marijke: “Alle partijen zaten op één lijn. Iedereen was betrokken en dacht mee vanuit de klant.” Karen: “De samenwerking was heel constructief. Iedereen heeft snel geschakeld op korte tijd.”

Ook interesse om jouw merk te koppelen aan De Warmste Week?

Vanaf juni start de voorbereiding voor de editie van 2019. Contacteer Sam Homblé voor meer info via sam@var.be.