Silke  Deliens
Silke Deliens
Marketing Executive
09/04/2020
Var goes remote. Achter de schermen wordt er echter bijzonder hard gewerkt om campagnes en VRT-merken op elkaar te blijven afstemmen. Onze medewerkers blijven beschikbaar en berichten je via deze weg over hoe nieuwe uitdagingen ook opportuniteiten met zich meebrengen. Deze week vertelt Silke Deliens over het belang van te blijven researchen en hoe flexibel DIVA kan inspelen op onverwachte situaties #samenerdoor #creatiefmetcorona #research

Net als iedereen vroeg ik me drie weken geleden af wat het effect van deze hele situatie zou zijn op onze sector. Wat gingen adverteerders doen: zouden ze hun campagnes massaal bijsturen? Of misschien wel gewoon annuleren? En dan specifiek voor mijn job: welke nieuwe inzichten zouden hieruit kunnen voortvloeien? Een spannende periode.

Even leek het effectief stil te vallen. Maar al snel merkten we hoe wendbaar onze marketeers zijn en hoe snel ze op de veranderende situatie inspeelden. De eerste corona-campagnes doken op. In ons DIVA-onderzoek hebben we ruimte voor een extra adhoc vraag: je weet immers nooit wat er allemaal kan gebeuren tussen creatie en uitzending. Die flexibiliteit blijkt ons vandaag te helpen om nog korter op de bal te spelen.

De eerste adverteerders die boodschappen bijstuurden waren Makro, Brantano en Torfs. We gingen aan de slag met deze boodschappen en testten ze bij ons panel. Makro haalde in zijn spot bijvoorbeeld aan dat ze open bleven en extra hygiënische maatregelen voorzagen. Aan de standaard-vragenlijst voegden we deze testvraag toe: “Geeft deze spot van Makro jou een veilig gevoel om hun winkel te bezoeken tijdens deze corona-periode?” Uit de resultaten bleek dat dit voor 55% van de ondervraagden effectief het geval was.

Testen is natuurlijk één ding. Aan de slag gaan met de resultaten ervan nog een andere. Ook daar was het even koffiedik kijken: zouden onze partners nog wel de tijd nemen om hun campagnes onder de loep te nemen? Of zou hun focus momenteel toch ergens helemaal anders liggen?

Ook daar thumbs up voor onze partners: zij blijven verder aan de weg timmeren en nemen ook in deze periode de tijd voor evaluatie en bijsturing. Onze DIVA-presentaties lopen deze dagen gewoon verder, via video calls. En eerlijk, ik heb soms de indruk dat we zelfs rapper kunnen schakelen zo. De resultaten komen sneller toe bij de klant nu er geen gaatjes meer in drukke agenda’s moeten gevonden worden. Wie weet vallen er na heel deze crisis ook interessante learnings te trekken over hoe we onze partners in de toekomst nog beter en sneller kunnen servicen?

“Thumbs up voor de adverteerders en partners. Al gauw merkten we hoe snel ze op de veranderende situatie inspelen. Ze blijven aan de weg timmeren, de eerste corona-campagnes duiken op, én er is tijd voor evaluatie en bijsturing.

Wil jij ook relevant adverteren via onze VRT-merken?

Dat kan. We bieden aan alle adverteerders 15% gratis extra mediaruimte voor campagnes tot en met 30 juni 2020. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop. 

Interesse? Contacteer onze matchmakers voor een mediaplan op maat.