Dirk  Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
10/12/2020
De maand oktober was een bijzonder sterke digitale maand voor VRT met 2.346.115 unieke browsers per dag. Enkel de maand maart (start coronacrisis) deed het beter. Tegenover de cijfers van de maand oktober in 2019 spreken we van een groei van maar liefst 43%.

Thijs Vanderhaegen, Hoofd van de VRT Studiedienst: “De maand oktober was over de hele lijn een succesvolle maand, zowel digitaal als lineair. De informatiemerken blijven hoge toppen scheren en het platform VRT NU groeide in aantal dagelijkse browsers met bijna 70% tegenover dezelfde periode vorig jaar.”

VRT NWS als meest betrouwbare nieuwsbron

Mede door de allesoverheersende covid-19 actualiteit en de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen schoten de cijfers van VRT NWS spectaculair de hoogte in. Met een groei van 85% ten opzichte van oktober 2019 strandde VRTNWS op 1.115.858 browsers per dag, het op één na beste resultaat (na maart ’20) ooit.

Bovendien blijkt uit de nieuwe Vertrouwensbarometer, die de Studiedienst lanceerde, dat voor de Vlaming VRTNWS nog altijd de meest betrouwbare nieuwsbron blijft, zowel voor radio als televisie en online.

Groei voor VRT NU en radiomerken

VRT NU won sterk aan dagelijkse browsers (214.863; +69%) tegenover oktober 2019. Bovendien zijn er sinds de lancering meer dan 2,9 miljoen accounts aangemaakt en de app werd meer dan 1 miljoen keer gedownload.

Ook de radiozenders zien een online stijging. Radio2.be is het grootste touchpoint met dagelijks 84.785 browsers in oktober. Radio1, gedreven door de actualiteit en o.a. het organiseren van de Lage Landenlijst, strandt op 59.104 browsers per dag (+63%). Ook Stubru en Klara groeien beide met meer dan 30% ten opzichte van vorig jaar, MNM doet er 17% bij.

Eén en Canvas scoren lineair

Oktober was voor de televisiemerken een topmaand. Met 31,3 % marktaandeel kende Eén de beste oktobermaand van de laatste jaren, te danken aan een sterke editie van De Ronde van Vlaanderen (gemiddeld 1.197.276 kijkers) en een mooi zondagavondschema met Château Planckaert en Undercover.

Ook Canvas deelt in de winst: in het slot na 20.00 uur behaalt het een marktaandeel van 9,1 %, het hoogste marktaandeel sinds vier jaar. Toppers die daarvoor zorgden:
 

  • duiding (Terzake en De Afspraak)
  • sterke internationale fictie (Cardinal - gemiddeld meer dan 450.000 kijkers)
  • sport (Europa league wedstrijden - gemiddeld 288.000 kijkers)
  • docu (Filip van België - gemiddeld per aflevering 600.000 kijkers)

Het breed kwalitatief publiek van de VRT-merken bereiken?

Onze matchmakers staan klaar om de ideale planning voor jouw campagne uit te werken. Contacteer ons