Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
20/09/2018
We zitten meer dan ooit in de auto. Op die momenten is radio vaak een trouwe compagnon. En dat geldt dagelijks voor meer dan 2 miljoen Vlamingen. Dit is ook Spotify niet ontgaan.

In-car targeting met Spotify

Streamingdiensten zoals Spotify winnen aan belang tijdens de autoritten. Dankzij in-car targeting van Spotify kan je je met je audiospot nu ook specifiek richten op de doelgroep van die automoblisten. De ideale aanvulling op je drivetime-radioplan!

Hoe werkt het?

Spotify gebruikt zijn first-party data om heel gericht Spotify-gebruikers te bereiken in de auto. Enkele cijfers:

In-carluisteraars kunnen op twee manieren getarget worden:

In-carluisteraars: wanneer gebruikers luisteren naar Spotify via hun autoentertainment systeem of via Bluetooth op de smartphone, dan kunnen ze getarget worden als in-carluisteraars.

In-carluisteraars via verschillende platformen: een segment dat opgebouwd wordt op basis van het in-carbereik. Dat zijn gebruikers waarvan Spotify weet dat ze frequent in hun auto streamen op Spotify. Op basis van deze gegevens is het mogelijk om de in car-gebruikers te bereiken via hun desktop en hun smartphones.

Houd er wel rekening mee dat in-car targeting niet geschikt is om een call-to-action mee te geven, maar alleen ingezet kan worden om brand awareness te creëren.

Case: Kia Rio

Om de nieuwe Kia Rio te promoten creëerde Kia een spot die de bestuurders rechtstreeks aansprak. In de spot werd de auto gebruikt als een muziekinstrument om geluiden te maken met de boodschap “You listen to music in your car, but how do you listen to music made by your car?

Block image

 

Test de kracht van in-car targeting

Mensen on the go bereiken terwijl ze in de wagen zitten kan interessant zijn voor alle merken. Het zijn unieke momenten waarin chauffeurs heel receptief zijn. Geen enkel ander mediakanaal wedijvert dan om hun aandacht.

Wil je zelf ook in-car luisteraars bereiken terwijl ze naar Spotify luisteren in de auto? Probeer het uit met jouw audiospot(s)! Voor een campagnewave van ongeveer drie weken garanderen we je 412.222 impressies aan een mediaplan van 8.500 euro (mediawaarde: 10.625 euro). Wat krijg je daarvoor in de plaats?

 

  • 100.000 impressies van in-car luisteraars: autobestuurders die enkel en alleen in de wagen naar Spotify luisteren. “Deze doelgroep wordt gedefinieerd op basis van de connectie tussen de smartphone van de gebruiker en zijn of haar auto via Bluetooth, Apple Car Play of de Spotify-integratie in het dashboard van enkele recente automodellen, zoals bijvoorbeeld MINI of Fiat. Dat laat ons toe om perfect na te gaan welke autobestuurders Spotify in de wagen gebruiken,” aldus Justine De Bruyn, account executive Var.
     
  • 312.222 impressies van in-car streamers: luisteraars die zeer frequent – namelijk meerdere dagen per week of zelfs dagelijks – in de wagen naar Spotify luisteren.