08/01/2021
Nog op zoek naar een leuke bezigheid in je kot of tijdens je wandelingen? Check de 10 populairste VRT-podcasts van 2020: van korte, amusante verhalen tot diepgaande historische research.
→De beperkingen die de crisis met zich meebrengt, zorgen ervoor dat veel consumenten hun gedrag aanpassen. Zo is online shoppen ongezien gestegen sinds de start van de coronapandemie. Bij P&G alleen al vertegenwoordigt e-commerce intussen 14% van de totale verkoop (een stijging van 50% tijdens het tweede semester van 2020). Het online shoppen gebeurt ook in de week tijdens de kantooruren, zoals bijvoorbeeld in de pauze.
Door de crisis verandert ook het interesseveld: het vele thuis zijn en het beperkte reizen zorgt ervoor dat er ook speciale aandacht is voor nieuwe interesses zoals klusjes in huis, interieur en staycation.
Wat moet je onthouden?
Structurele veranderingen in gedrag zorgen voor nieuwe opportuniteiten voor interactie met je consumenten: e-commerce wordt een belangrijk onderdeel voor alle doelgroepen, dus definieer je doelgroep niet te nauw.
Audio informeert maar ontspant ook. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de ondervraagden stelt dat de radio meer dan anders ‘voor leven in huis’ zorgt. Ook is er een opvallende trend om audio in te zetten voor verschillende moods en behoeftes: ontsnapping, nostalgie en (thuis-)workouts. Dat zien we terug in de cijfers: Spotify is dé soundtrack van dienst bij de workoutsessies. Ook het beluisteren van nostalgische playlists blijft stijgen (+54% in de periode van 1 tot 7 april)
Wat moet je onthouden?
Via gesegmenteerde audio advertising bereik je je doelgroep in een positieve en kwalitatieve context.
Wist je dat de helft van de Spotify-streams gebeurt door jongeren 18-34 jaar? Ook het uitgesteld kijken op VRT NU zit in de lift bij 15+ en 18-54. -34-jarigen vormen zelfs de grootste kijkgroep met 22%.
Wat moet je onthouden?
Digitale kanalen bieden je extra toegang tot 15+ en 18-54. Wist je dat je dit voorjaar ook zal kunnen adverteren op de VRT-audiostreams?
Maar liefst 62% van de Belgen speelt videogames. De kerndoelgroep is 20-34 jaar, de moeilijk te bereiken millennials dus.
Wat moet je onthouden?
Als je de groeiende gamende doelgroep wil bereiken kan dat via eSporza.
In de radiocijfers zien we duidelijk de impact van het thuiswerken: luisteraars zijn overdag productiever dan voor de coronapandemie toen de piekmomenten zich vooral tijdens de files situeerden. We luisteren sinds corona proportioneel veel méér – én langer – naar de radio thuis. Hetzelfde geldt voor tv. Eén en Canvas kenden beiden een sterke toename in het live kijken.
Wat moet je onthouden?
Radio en tv blijven sterke compagnons. Je mediaplannen genieten dan ook mee van een langere luisterduur thuis en een gestegen kijkbereik. Door de groeiende populariteit van het thuiswerken en het verschil in piekmomenten zullen de momenten waarop je je campagne inplant des te belangrijker worden.
De online VRT-kanalen zaten al in de lift maar boomden voluit tijdens de pandemie. Alle audiomerken van de VRT noteerden meer streamers (+36%), Radio 2 piekte met een toename van 64%. Ook VRT NU ziet haar aantal videostarts dagelijks toenemen (+69% tov 2019). Spotify noteert een uplift van 267% in streaming playlists.
Wat moet je onthouden?
Nu is het moment om je mediaplan te verrijken met online advertising.
Nog meer dan anders is het belang van brandsafe media duidelijk geworden in deze crisistijden. 77% van de Vlamingen vertrouwden op de radio- en tv-merken van de openbare zender voor kwaliteitsinformatie. Op VRT NU blijken 19,3% van de gestarte video’s nieuws en actua-gerelateerd.
Wat moet je onthouden?
Bouw je plan op betrouwbare mediamerken die een kwalitatieve context garanderen.
Lees er alles over in ons nieuwste magazine of contacteer ons.