Dirk Soetens
Dirk Soetens
Research Manager
28/01/2021
We kunnen er niet onderuit: times are changing. Het nieuwe normaal is here to stay en dat zien we ook terug in het gedrag van consumenten. Met deze 7 trends kan je je campagne optimaal inzetten op media en momenten waar zoveel mogelijk mensen van je doelgroep actief zijn.

Trend 1: veranderingen in interesses en (online shopping) gedrag

De beperkingen die de crisis met zich meebrengt, zorgen ervoor dat veel consumenten hun gedrag aanpassen. Zo is online shoppen ongezien gestegen sinds de start van de coronapandemie. Bij P&G alleen al vertegenwoordigt e-commerce intussen 14% van de totale verkoop (een stijging van 50% tijdens het tweede semester van 2020). Het online shoppen gebeurt ook in de week tijdens de kantooruren, zoals bijvoorbeeld in de pauze.

Door de crisis verandert ook het interesseveld: het vele thuis zijn en het beperkte reizen zorgt ervoor dat er ook speciale aandacht is voor nieuwe interesses zoals klusjes in huis, interieur en staycation.

Wat moet je onthouden?​

Structurele veranderingen in gedrag zorgen voor nieuwe opportuniteiten voor interactie met je consumenten: e-commerce wordt een belangrijk onderdeel voor alle doelgroepen, dus definieer je doelgroep niet te nauw.

Trend 2: Nieuwe moods en behoeften brengen zuurstof in het geïsoleerde leven

Audio informeert maar ontspant ook. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de ondervraagden stelt dat de radio meer dan anders ‘voor leven in huis’ zorgt. Ook is er een opvallende trend om audio in te zetten voor verschillende moods en behoeftes: ontsnapping, nostalgie en (thuis-)workouts. Dat zien we terug in de cijfers: Spotify is dé soundtrack van dienst bij de workoutsessies. Ook het beluisteren van nostalgische playlists blijft stijgen (+54% in de periode van 1 tot 7 april)

Wat moet je onthouden?

Via gesegmenteerde audio advertising bereik je je doelgroep in een positieve en kwalitatieve context.

Trend 3: jongeren zoeken naar alternatieve manieren om content te consumeren

Wist je dat de helft van de Spotify-streams gebeurt door jongeren 18-34 jaar? Ook het uitgesteld kijken op VRT NU zit in de lift bij 15+ en 18-54. -34-jarigen vormen zelfs de grootste kijkgroep met 22%.

Wat moet je onthouden?

Digitale kanalen bieden je extra toegang tot 15+ en 18-54. Wist je dat je dit voorjaar ook zal kunnen adverteren op de VRT-audiostreams?

Trend 4: gaming en esports worden alsmaar populairder

Maar liefst 62% van de Belgen speelt videogames. De kerndoelgroep is 20-34 jaar, de moeilijk te bereiken millennials dus.

Wat moet je onthouden?

Als je de groeiende gamende doelgroep wil bereiken kan dat via eSporza.

Trend 5: stijgend luister- en kijkgedrag

In de radiocijfers zien we duidelijk de impact van het thuiswerken: luisteraars zijn overdag productiever dan voor de coronapandemie toen de piekmomenten zich vooral tijdens de files situeerden. We luisteren sinds corona proportioneel veel méér – én langer – naar de radio thuis. Hetzelfde geldt voor tv. Eén en Canvas kenden beiden een sterke toename in het live kijken.

Wat moet je onthouden?

Radio en tv blijven sterke compagnons. Je mediaplannen genieten dan ook mee van een langere luisterduur thuis en een gestegen kijkbereik. Door de groeiende populariteit van het thuiswerken en het verschil in piekmomenten zullen de momenten waarop je je campagne inplant des te belangrijker worden.

Trend 6: stijgend online luister- en kijkgedrag

De online VRT-kanalen zaten al in de lift maar boomden voluit tijdens de pandemie. Alle audiomerken van de VRT noteerden meer streamers (+36%), Radio 2 piekte met een toename van 64%. Ook VRT NU ziet haar aantal videostarts dagelijks toenemen (+69% tov 2019). Spotify noteert een uplift van 267% in streaming playlists.

Wat moet je onthouden?

Nu is het moment om je mediaplan te verrijken met online advertising.

Trend 7: Brandsafe media zijn belangrijker dan ooit

Nog meer dan anders is het belang van brandsafe media duidelijk geworden in deze crisistijden. 77% van de Vlamingen vertrouwden op de radio- en tv-merken van de openbare zender voor kwaliteitsinformatie. Op VRT NU blijken 19,3% van de gestarte video’s nieuws en actua-gerelateerd.

Wat moet je onthouden? 

Bouw je plan op betrouwbare mediamerken die een kwalitatieve context garanderen.

Meer weten over de mogelijkheden op de VRT-zenders?

Lees er alles over in ons nieuwste magazine of contacteer ons.