Geert Vansant
Geert Vansant
Research Manager
26/03/2020
De coronacrisis heeft een grote impact op ons dagelijks leven. We zijn dezer dagen aan ons huis gekluisterd en dat beïnvloedt ook ons mediagedrag. We delen graag 6 tendenzen.
  1. Dagbereik media in België groeit: tv tot 80%, online tot 60%
  2. Dagelijks kijken meer dan 3,5 miljoen Vlamingen naar VRT-tv
  3. Nieuwsberichtgeving: 3.140.805 kijkers op 17 maart
  4. VRT NU: meer dan 1 miljoen unieke browsers
  5. Dagelijkse consumptie op VRT-websites neemt toe met +55%
  6. VRT NWS, Sporza, VRT NU & Radio 2: meest bezochte VRT-merken

VRT neemt haar maatschappelijke rol op en lanceerde heel wat initiatieven om de Vlaming met gepaste content te informeren en entertainen.

Het aantal Vlamingen dat VRT-zenders consumeert, nam de voorbije dagen en weken toe. Eenzelfde trend manifesteert zich op de VRT-sites, -apps en -players.

1. Dagbereik in België groeit: tv tot 80%, online tot 60%
  • Tv: het gemiddelde dagbereik in de week van 16 tot 22 maart klom van gemiddeld 75% (zelfde week in 2019 of eerste week van maart 2020) naar meer dan 80%. 

    Ook de gemiddelde totale kijkduur groeide met ongeveer 3 kwartier ten opzichte van dezelfde week in 2019 of ten opzichte van de eerste week van maart 2020 (4+).
Block image

*Bron: CIM TV, North, 4+, inclusief gasten, live+7, all day, rch#, Eén + Canvas

 
  • Online werd een zelfde groei gemeten, zowel op de Belgische sites, apps als op hun respectievelijke audio- en videoplayers. Het surfersaantal liep in het Noorden op tot 60% en in het Zuiden tot ruim 45%.
Block image

*Bron: CIM Internet – North | South, 17/2 to 15/3 2020, 00-24h, 12+

2. Dagelijks kijken +3,5 mio Vlamingen naar Eén en Canvas

De afgelopen weken is het gezamenlijke dagbereik van Eén en Canvas geklommen, op sommige dagen naar meer dan 3,5 miljoen kijkers. Ten opzichte van de weken voor de lockdown worden sinds 12 maart bijna een half miljoen mensen per dag extra bereikt.

Block image

* Bron: CIM TV – North | South, 01/03 to 24/3 2020, 02-26h, Total Screen Usage/Date, 4 + 

3. Nieuwsberichtgeving: 3.140.805 kijkers op 17 maart

De coronacrisis zorgt voor een grotere nieuwsbehoefte bij de Vlaming. Net als bij andere grote gebeurtenissen zoals de aanslagen in 2016, zien we dan ook de kijkersaantallen van de tv-journaals en duidingsprogramma’s oplopen. Met Het Journaal, Terzake, De Afspraak, Karrewiet, Pano, De Zevende Dag zet VRT ook nu weer volop in op haar informatieopdracht.  

Op 17 maart leidde het nieuws- en informatieaanbod van VRT-tv tot 3.140.805 kijkers.  

 

Block image

*Bron: CIM audimetrie, live+7, 4+, minstens 25% gezien van een VRT-nieuws of -informatieprogramma.

4. VRT NU: meer dan 1 miljoen unieke browsers

Voor de online metingen wordt niet gekeken naar het aantal unieke bezoekers, maar naar het aantal unieke browsers: dat zijn alle unieke toestellen, webbrowsers of apps die in contact komen met een online VRT-platform (bezoekers kunnen immers met verschillende toestellen surfen waarop ze één of meer browsers of apps gebruiken).

Voor het eerst in de bestaansgeschiedenis van het videoplatform bereikt VRT NU in de week van 16 tot 22 maart meer dan 1 miljoen unieke browsers per week. Per dag waren dat gemiddeld 265.000 browsers. 

Op 17 maart werden er 319.000 browsers gemeten. Voor de coronacrisis lag het dagrecord op 259.000 unieke browsers, die in totaal bijna 2,9 miljoen video’s opstartten. 

De lockdown zorgde ook voor nieuwe gebruikers op VRT NU: met 31.000 nieuwe registraties (gemiddeld 4.438 per dag) tekent VRT de hoogste aangroei sinds de start van het online videoplatform van VRT. De gemiddelde kijktijd per sessie groeide tot meer dan 50 minuten.

Block image

Het tv-programma Down the Road kende op VRT NU de meest gestarte uitzendingen:

Block image

*Bron: Adobe Analytics

De web only-reeks Hun verhaal over Down, waarin de ouders van de reisgenoten verhalen delen over hoe het is om een kind met het Downsyndroom in huis te hebben, haalde afgelopen week 70.000 videostarts via 20.000 unieke browsers. Daarnaast keek 58% van de kijkers die aan aflevering 1 begon, alle vijf afleveringen uit.

5. Dagelijkse consumptie op VRT-websites neemt toe met +55%

Vorige week nam het dagelijks aantal unieke browsers op VRT-websites en -apps toe met +55% in vergelijking met het begin van de maand (van 1.965.382 naar 3.050.071). De week daarvoor was er een toename van +29%.

Block image

*Bron: Adobe Analytics 

6. VRT NWS, Sporza, VRT NU & Radio 2: meest bezochte VRT-merken

De Coronacrisis deed het aantal unieke browsers van VRT NWS toenemen tot gemiddeld bijna 1.6 miljoen per dag. Ook de andere VRT-touchpoints online liggen hoger dan voor de crisis. Enkel Sporza kan door een gebrek aan sportactiviteit minder bezoekers aantrekken.

Hieronder zie je de meest bezochte VRT-merken online volgens het aantal unieke browsers per dag. Het laatste cijfer is het resultaat van vorige week (16-21/3). In de middelste kolom staat het gemiddelde resultaat dat behaald werd in de 3 weken die voorafgingen op het losbarsten van coronacrisis (17/2-8/3):

Block image

*Bron: Adobe Analytics / CIM Gemius.

Adverteren via de VRT-merken?

Tot en met zondag 3 mei bieden we aan alle adverteerders 15% extra mediaruimte voor: 

  • campagnes op VRT-radio;
  • BAN (Boodschappen van Algemeen Nut) op VRT-radio & -tv;
  • campagnes op VRT-websites en -apps (via onze internetregie Pebble Media onder de noemer ‘Pebble Cares’).

Interesse? Contacteer onze matchmakers voor een mediaplan op maat.