19/03/2020
Nu ons leven op zijn kop staat en thuis zijn de norm is, zijn tv en radio meer dan ooit onze compagnons in deze uitzonderlijke omstandigheden. De verschillende VRT-merken steken je alvast een hart onder de riem
→VRT neemt haar maatschappelijke rol op en lanceerde heel wat initiatieven om de Vlaming met gepaste content te informeren en entertainen.
Het aantal Vlamingen dat VRT-zenders consumeert, nam de voorbije dagen en weken toe. Eenzelfde trend manifesteert zich op de VRT-sites, -apps en -players.
*Bron: CIM TV, North, 4+, inclusief gasten, live+7, all day, rch#, Eén + Canvas
*Bron: CIM Internet – North | South, 17/2 to 15/3 2020, 00-24h, 12+
De afgelopen weken is het gezamenlijke dagbereik van Eén en Canvas geklommen, op sommige dagen naar meer dan 3,5 miljoen kijkers. Ten opzichte van de weken voor de lockdown worden sinds 12 maart bijna een half miljoen mensen per dag extra bereikt.
* Bron: CIM TV – North | South, 01/03 to 24/3 2020, 02-26h, Total Screen Usage/Date, 4 +
De coronacrisis zorgt voor een grotere nieuwsbehoefte bij de Vlaming. Net als bij andere grote gebeurtenissen zoals de aanslagen in 2016, zien we dan ook de kijkersaantallen van de tv-journaals en duidingsprogramma’s oplopen. Met Het Journaal, Terzake, De Afspraak, Karrewiet, Pano, De Zevende Dag zet VRT ook nu weer volop in op haar informatieopdracht.
Op 17 maart leidde het nieuws- en informatieaanbod van VRT-tv tot 3.140.805 kijkers.
*Bron: CIM audimetrie, live+7, 4+, minstens 25% gezien van een VRT-nieuws of -informatieprogramma.
Voor de online metingen wordt niet gekeken naar het aantal unieke bezoekers, maar naar het aantal unieke browsers: dat zijn alle unieke toestellen, webbrowsers of apps die in contact komen met een online VRT-platform (bezoekers kunnen immers met verschillende toestellen surfen waarop ze één of meer browsers of apps gebruiken).
Voor het eerst in de bestaansgeschiedenis van het videoplatform bereikt VRT NU in de week van 16 tot 22 maart meer dan 1 miljoen unieke browsers per week. Per dag waren dat gemiddeld 265.000 browsers.
Op 17 maart werden er 319.000 browsers gemeten. Voor de coronacrisis lag het dagrecord op 259.000 unieke browsers, die in totaal bijna 2,9 miljoen video’s opstartten.
De lockdown zorgde ook voor nieuwe gebruikers op VRT NU: met 31.000 nieuwe registraties (gemiddeld 4.438 per dag) tekent VRT de hoogste aangroei sinds de start van het online videoplatform van VRT. De gemiddelde kijktijd per sessie groeide tot meer dan 50 minuten.
Het tv-programma Down the Road kende op VRT NU de meest gestarte uitzendingen:
*Bron: Adobe Analytics
De web only-reeks Hun verhaal over Down, waarin de ouders van de reisgenoten verhalen delen over hoe het is om een kind met het Downsyndroom in huis te hebben, haalde afgelopen week 70.000 videostarts via 20.000 unieke browsers. Daarnaast keek 58% van de kijkers die aan aflevering 1 begon, alle vijf afleveringen uit.
Vorige week nam het dagelijks aantal unieke browsers op VRT-websites en -apps toe met +55% in vergelijking met het begin van de maand (van 1.965.382 naar 3.050.071). De week daarvoor was er een toename van +29%.
*Bron: Adobe Analytics
De Coronacrisis deed het aantal unieke browsers van VRT NWS toenemen tot gemiddeld bijna 1.6 miljoen per dag. Ook de andere VRT-touchpoints online liggen hoger dan voor de crisis. Enkel Sporza kan door een gebrek aan sportactiviteit minder bezoekers aantrekken.
Hieronder zie je de meest bezochte VRT-merken online volgens het aantal unieke browsers per dag. Het laatste cijfer is het resultaat van vorige week (16-21/3). In de middelste kolom staat het gemiddelde resultaat dat behaald werd in de 3 weken die voorafgingen op het losbarsten van coronacrisis (17/2-8/3):
*Bron: Adobe Analytics / CIM Gemius.
We bieden aan alle adverteerders 15% gratis extra mediaruimte voor campagnes tot en met 30 juni 2020. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop.
Interesse? Contacteer onze matchmakers voor een mediaplan op maat.