Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
07/03/2024
Één van de grote troeven van radio is haar brede massabereik. Maar daar stopt het natuurlijk niet. Adverteerders en mediaplanners kunnen met radio de meest uiteenlopende doelgroepen bereiken met een zeer hoge frequentie gedurende de dag. Ontdek drie cijfers die van essentieel belang zijn bij het opstellen van je mediaplan.

In de reclamewereld wordt intensief gezocht naar mediaprofessionals die sterke mediaplannen kunnen samenstellen. Het verkrijgen van deze vaardigheid gebeurt echter niet vanzelf. Een diepgaande kennis van diverse media en je doelgroep is cruciaal. Wij dragen graag ons steentje bij door je te voorzien van drie essentiële cijfers met betrekking tot het medium 'radio'.

1. 70% van de dagelijkse audiotijd van Vlamingen gaat naar radio

De audioconsumptie in Vlaanderen wordt zorgvuldig onderzocht door de CIM Audio Time-studie. Volgens de meest recente meting blijft radio met overweldigende kracht het grootste aandeel van de dagelijkse luistertijd innemen, waardoor radioreclame de onbetwiste nummer één referentie blijft op het vlak van audioconsumptie in Vlaanderen.

Block image

2. Dagelijks bijna 1 miljoen werkplekcontacten

Werkplekradio, office radio, kantoorradio, ...: radio doet deze benamingen alle eer aan. De audiometingen van het CIM onthullen dat radio in Vlaanderen dagelijks gemiddeld meer dan 940.000 luisteraars op de werkplek bereikt, gedurende een aanzienlijke periode van gemiddeld 6 uur.

Block image

3. Bereik elk kwartier 20% van de radioluisteraars

Laat je niet enkel leiden door de ochtendrush of avondspits om je doelgroep te bereiken. De stabiele luistercurve hieronder toont aan dat radio gedurende de hele dag, met intervallen van elk kwartier, 20% van de actieve luisteraars kan bereiken. Dat vormt een uitstekende kans voor adverteerders die hun boodschap effectief willen overbrengen

Block image

Je doelgroep bereiken via radioreclame?

Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek.

 

Bronnen:
(*) CIM Audio Time 2024
(**) CIM RAM, jan-dec 2023, ma-zo, Noorden, 6-22u, actieven, luisterduur (reached) en weekbereik totaal radio
(***) CIM RAM, jan – dec 2023, ma-vr, Noorden, 6-22u, actieven, rating totaal radio