Dirk  Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
29/03/2021
In 2020 testten we met onze DIVA test maar liefst 213 radiospots die op de VRT-radiozenders liepen. Deze adverteerders waren de beste van de klas.

Sonic recall & attribution

In de categorie sonic testen we een kort stukje in de spot dat herkenbaar is voor het merk (jingle, sonic branding, slogan,…): wordt dat fragment herkend en kan dat worden toegewezen aan het juiste merk? Hieronder de top 3 voor recall en attribution.

Recall

Attribution

Nuttige score

De categorie ‘nuttige score’ omvat zowel blinded recall als attribution. Het gaat hier om de hele spot en niet slechts om een fragment. Deze 3 adverteerders scoorden het best. Het gaat hier om % mensen is dat zich de spot herinnert én ook juist kan toewijzen aan het correcte merk

Creativiteit

Hoe origineel, vindingrijk, creatief is de spot? Ontdek de top 3:

Likeability

Onder de categorie likeability bevinden zich 2 parameters: execution gaat over de uitvoering van de spot, terwijl content gaat over de boodschap.

Execution (7+)
Content (7%+)

Marketing Activation

De categorie marketing activation omvat verschillende parameters die allemaal draaien rond hoe effectief de spot de luisteraars activeert om bepaalde acties te ondernemen.

Consideration (7+)
Interaction (7+)
Fanship (7+)

Wil je ook graag jouw merk of campagne laten testen?

Contacteer ons om je radiospots of tv-billboards te laten testen.