In 2020 testten we via ons DIVA-onderzoek maar liefst 213 radiospots die op de VRT-radiozenders liepen. Deze 4 adverteerders waren de beste van de klas.

Marktonderzoeksbureau InSites Consulting houdt om de twee weken een online enquête bij drie groepen van 200 respondenten tussen 18 en 64 jaar. Zo krijgen adverteerders een duidelijk beeld op de herkenning van hun merk en de waardering van de specifieke spot.

De parameters die aan bod komen tijdens het onderzoek vind je onderaan dit artikel.

En de prijsbeesten van 2020 zijn…

Bebat

Door haar boodschap aan te passen in april 2020 – tijdens de eerste lockdownperiode - scoorde Bebat hoge ogen. Het merk staat op de 1ste plaats, en wel om 4 redenen: merkoverweging (74%), NPS (59%), fanship (64%) en content likeability (67%).

Impermo

“Tegels, natuursteen, parket, …” de alomgekende jingle en het consistent aanwezig zijn op radio werpt vruchten af. Met hoge scores op zowel sonic recall (86%) als nuttige score (75% herinnert zich de spot én kan ze linken aan Impermo) staat deze adverteerder met stip op nummer 1.

Devos Lemmens

20 jaar en talloze prijzen later weten de personages Devos & Lemmens nog steeds te boeien. Het is dan ook niet onverwacht dat het merk het beste scoort op de parameters execution likeability (69%) en creativiteit (55%).

Dovy Keukens

Met een consistent gebruik van de stem van oprichter Donald Muylle is het geen wonder dat het merk goed scoort op sonic attribution (86%). Voor sonic recall (85%) en nuttige score (71% herinnert zich de spot én kan ze linken aan Dovy) krijgen ze een mooie 2e plaats.

Enkele parameters die aan bod komen tijdens het onderzoek:
 

  • Sonic recall - “Herken je het fragment van 2 seconden?”
  • Sonic attribution - “Kan je het fragment correct toewijzen aan het merk?”
  • Blinded recall – “Herinner je je onlangs deze radiospot te hebben gehoord?”
  • Blinded attribution – “Kan je de spot correct toewijzen aan het merk?”
  • Execution likeability (7+) - “Hoe vind je de uitvoering van de spot?” (score op 10)
  • Content likeability (7+) - “In welke mate spreekt de boodschap aan?” (score op 10)
  • Interaction? (7+) – “In welke mate overweeg je de website/winkel te bezoeken na het horen van deze spot?” (score op 10)
  • Consideration? (7+) – “In welke mate overweeg je een aankoop/klant te worden van dat merk na het horen van deze spot?” (score op 10)
  • Fanship (7+) - “In welke mate ben je fan of liefhebber van het merk na deze spot gehoord te hebben?” (score op 10)
  • Creatieve evaluatie - “Vind je de spot origineel, vindingrijk, creatief?”

Wil je ook graag jouw merk of campagne laten testen?

Contacteer ons om je radiospots of tv-billboards te laten testen.