24/03/2022
Voor het eerst in België: UBA (United Brands Association) en UMA (United Media Agencies) brachten het aandeel van alle media-investeringen in België in kaart, zowel online als offline.
→
De Vlaming consumeert media steeds meer online, via meer platformen en meer mobiel. De mediaconsumptiepatronen van de Vlamingen zijn ook continu onderhevig aan veranderingen. De mediaconsument maakt vaker gebruik van meerdere platformen en selecteert content via verschillende bronnen. Het wordt bijgevolg steeds belangrijker om de consument de weg te wijzen binnen de overvloed aan content.
Kijken naar televisieprogramma’s van lokale zenders blijft voor een groot deel van de Vlamingen nog steeds onderdeel van hun dagelijkse kijkgewoontes. 52% van de Vlamingen kijkt dagelijks live televisie. Hoe jonger de kijker is, hoe minder dit gebeurt. Uitgesteld televisiekijken gebeurt dagelijks door 1 op 3 Vlamingen.
Bij jongeren zien we een duidelijke trend dat ze minder een klassiek tv-abonnement aanschaffen, ook wel cord-cutting genoemd. 61% van de alleenwonende 25 tot 34-jarigen heeft digitale televisie thuis, tegenover 78% van alle Vlamingen. Zo wordt er meer plaats gemaakt voor online streamingdiensten.
Online content die gratis wordt aangeboden via websites en applicaties van lokale televisiezenders zijn stabiel gebleven en ‘lijden’ niet onder de felle opmars van internationale streamers. 53% maakt maandelijks minstens een aantal keer gebruik van deze online content. VRT NU is het populairst met vier op tien Vlamingen, verspreid over alle leeftijden, die het maandelijks gebruiken.
Kanalen als Netflix, Disney+, Streamz en Amazon Prime Video blijven populair onder de Vlamingen en kennen de grootste stijging de laatste jaren. Zo heeft 55% (50% in 2020) van de Vlamingen toegang tot een betalende streamingdienst en kijkt 49% (46% in 2020) minstens maandelijks een aantal keren via deze weg. Vlamingen abonneren zich ook steeds meer op meer dan één streamingdienst.
Net als bij video zien we een evolutie in het gebruik van audio en de platformen die ze hiervoor gebruiken. De Vlaming consumeert audio zowel via radio, streamingplatformen als podcasts.
Dagelijks radio luisteren is stabiel gebleven in vergelijking met 2020. Luisteren via DAB+ blijft sterk evolueren en kent op 5 jaar tijd een toename van 5% naar 32%.
Naast radio luisteren er steeds meer mensen naar muziekstreaming platformen en dan vooral via Spotify (45%) en YouTube (53%). Van de Spotify gebruikers heeft 6 op 10 een betalend abonnement. YouTube heeft slechts 4% betalende gebruikers.
Podcasts worden steeds gekender: slechts 7% weet niet wat een podcast is. Het maandelijks gebruik van podcasts is het afgelopen jaar toegenomen van 18% naar 20%. Spotify blijft met grote voorsprong hét platform waarop podcasts beluisterd worden. Zo heeft VRT een ruim aanbod aan gratis te beluisteren podcasts die o.a. beschikbaar zijn via Spotify.
Neem vrijblijvend contact met ons op.