Silke Deliens
Silke Deliens
Client Service Executive Radio
28/04/2020
Wie niet alleen focust op promoties, maar zijn boodschap kadert in een breder maatschappelijk verhaal, trekt in deze crisistijden aan het langste eind. Een mooi voorbeeld hiervan is de radiocampagne van Torfs. We delen 3 inzichten uit onze DIVA-test.

De campagne

Verschillende experts zeggen het: “Merken die blijven communiceren met hun klanten, zullen de crisis beter doorstaan en na de crisis sterker opveren”. Dat heeft Torfs goed begrepen. “Wij zijn echt een familiebedrijf,” zegt de stem van ceo Wouter Torfs in hun recente radiospot. “Al 72 jaar vinden wij het belangrijk om voor elkaar te zorgen. Het is nu tijd voor #TousEnsemble, #FlattenTheCurve en #SamenSterk. #SamenSterk, dat doe je door in uw kot blijven en Belgisch te kopen.” Zijn boodschap: het is nu belangrijker dan ooit om lokale ondernemers te steunen, daarom krijgen niet alleen de klanten 10% korting, maar schenkt Torfs ook nog eens 5% van elke online aankoop aan de zorgsector.

De resultaten

De campagne liep van 1 tot en met 13 april 2020 op Radio 1, Radio 2, StuBru en Qmusic. De spot werd via ons DIVA-onderzoek getest op 10 april bij 200 respondenten. In vergelijking met de laatste test in maart, toonde de aangepaste communicatie in april naar aanleiding van corona de volgende evoluties:

1. De campagne werd beter herinnerd.

De recall steeg van 29% naar 42%.
 

2. De aangepaste boodschap heeft effect.

Voor likeability merkten we een uplift bij uitvoering (+35%) en aantrekkingskracht van de boodschap (+63%).
 

3. De campagne doet nadenken over lokaal kopen.

Aan de standaard-vragenlijst van onze test voegden we een extra vraag toe: "In deze coronatijden zitten velen verplicht thuis. Zou jij, indien je verplicht thuis zit, online bij lokale handelaars kopen na het horen van deze spot?” Maar liefst 35% antwoordde ‘ja’ en 35% ‘ik kocht sowieso al veel lokaal’.

Block image

Var helpt je door de crisis

We bieden aan alle adverteerders 15% gratis extra mediaruimte voor campagnes tot en met 30 juni 2020. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop.

Contacteer onze matchmakers voor meer info.


Ook je spots laten testen via DIVA?


Contacteer Dirk Soetens, Research Manager bij Var

Dirk Soetens

Research Manager