Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
14/02/2019
“Parship, vind de partner die echt bij je past.” Met deze baseline is het online datingplatform een gekend begrip geworden in Vlaanderen. Hoe bereikt deze digitale speler via tv, én sinds kort ook via radio, haar doelgroep?

Het van origine Duitse Parship zag het levenslicht in 2001. Vier jaar later was ook de Belgische markt aan de beurt. “Ondertussen is Parship het 3e grootste datingplatform ter wereld”, zegt Chris Verlinden, Country Director Parship.

Tv-reclames als backbone

Voor Parship begon het allemaal op televisie. “Onze tv-spots zijn de backbone van het bedrijf. Daarmee hebben we ons op de kaart gezet,” zegt Chris. Dat is nodig om kwalitatieve traffic te genereren naar onze website.”

De stap naar radio

“Wij zijn heel ROI-gedreven, alles wat we doen moet opbrengen. Radio stond al lang op mijn wishlist en in december 2018 hebben we dan eindelijk de sprong gewaagd. Tv blijft belangrijk maar de keuze voor radio gaf ons bepaalde opportuniteiten”, vervolgt ze.

“Met onze radiocampagne hebben we duidelijk andere accenten kunnen leggen. Onderzoek wees uit dat korte tv-spots van 7 seconden beter werken, maar radio werkt heel anders, wat ons de mogelijkheid gaf om dieper in te gaan op onze USP’s.”

Van idee tot creatie

Samen met Wunderman en Sound wizard ging Parship aan de slag. “Voor mij was het zeer belangrijk dat de herkenbaarheid van de tv-spots vertaald werd naar radio.” Daarom besloten ze om voor de baseline in de radiospot dezelfde voice overs als in de tv-spot te gebruiken. “Johan De Paepe en Anneke De Keersmaeker geven perfect weer waar Parship voor staat: sérieux met een kwinkslag”, zegt Chris.

Om geen irritatie te veroorzaken bij de doelgroep, was diversiteit essentieel. Het resultaat: 8 verschillende radiospots die hergebruikt kunnen worden voor extra radiogolven doorheen het jaar.

De briefing gaf duidelijk mee dat de spots bedoeld zijn voor Studio Brussel-luisteraars. In een aantal spots hoor je bijvoorbeeld de verwijzing naar songs als 'Mia' van Gorki en 'Je Veux de l’Amour' van Raymond Van Het Groenewoud: humor met een kwinkslag zonder plat te zijn.

Meten is weten

Het resultaat? Een doorgedreven inzicht in de cijfers. “We weten wat we meten”, glundert Chris: brand traffic, aantal kwalitatieve leads, GRP’s, … “Als digitaal platform is dat een must, ons hoofdkwartier wil resultaten zien. Doordat we werken met een dashboard, zagen we ook meteen de impact van radio.”

Wat bleek? Er was een duidelijke uplift in traffic: meer singles hadden zich gratis ingeschreven of de persoonlijkheidstest ingevuld. Het succes is te danken aan een combinatie van factoren: de herkenbaarheid/afwisseling van de spots en een slimme planning tijdens de Warmste Week. Chris: “Uit onderzoek blijkt dat de kerstperiode een typisch moment is waarop singles geconfronteerd worden met alleen zijn. Dit zijn dan ook de ideale conversiemomenten voor ons om duidelijk zichtbaar te zijn in de markt.”

Ken je doelgroep

De kennis van de cijfers zorgt ervoor dat Parship ook perfect weet welke doelgroep ze willen aanspreken. Chris: “Qua doelgroep zien we de laatste jaren een verschuiving. Vroeger zagen we vooral dertigers en veertigers die bij Parship aanklopten, maar er is duidelijk ook een jongere doelgroep vanaf 25 die zich steeds meer aangesproken voelt. Dit noemen we het ‘tindereffect’: jongeren die ‘uitgetindered’ zijn en die op andere manieren op zoek gaan naar een partner.”

"Voor de communicatie op radio focusten we op 25-45-jarigen. Daarom was Studio Brussel voor ons de logische keuze. Bovendien spreekt de zender ook een hogere sociale doelgroep aan, wat perfect in ons plaatje past door het feit dat we gebruik maken van een slimme persoonlijkheidstest”.

En wat houdt de toekomst in voor Parship? Chris: “Nog meer radio, eventueel in combinatie met Spotify. We zien wel wat de toekomst brengt.”

Wil je ook graag adverteren op radio?

Neem contact op met ons audioteam.