Sam  Homblé
Sam Homblé
Manager Creative Partnerships
03/02/2019
4 februari 2019. Studio Brussel stelt zijn nieuwe look & feel voor. Die gaat gepaard met enkele wijzigingen in het zendschema en verschuivingen met de presentatoren. “Niks disruptiefs, gewoon een scherpere focus op waar we écht voor staan,” licht nethoofd Jan Van Biesen toe.
360°-merk, trendsetter en love brand

Studio Brussel ontstond in 1983 als stadsradio. De zender had toen al een eigenzinnig profiel. Het omarmde als eerste grunge als muziekgenre. In de jaren 90 werd Studio Brussel al snel ook een digital native trendsetter. Website, app, VRT NU, … Intussen is het merk 360° aanwezig, met radio als backbone. Sinds 1,5 jaar kan je ook luisteren via de StuBru-app die al meer dan 200.000 keer werd gedownload.

Maar dat is niet alles. Ook de videoreeksen van Studio Brussel, 18 in 18, over 18 jonge mensen die in 2018 voor het eerst gaan stemmen, en Girls Talk, waarin enkele Bekende Vlamingen en hun hartsvriendinnen babbelen over de meest uiteenlopende vrouwelijke onderwerpen, zijn alleen online via VRT NU te bekijken.

Studio Brussel is de grootste actieve mediacommunity van Vlaanderen en vertoont alle kenmerken van een love brand. “Via onze eigen digitale platformen bereiken we gemiddeld 1 miljoen unieke bezoekers per maand. Ons YouTube-kanaal heeft meer dan 97.000 abonnees en maandelijks 1 miljoen views.”

Studio Brussel heeft vandaag een marktaandeel van 10,6% op de doelgroep 12+ en 20,5% op de commerciële doelgroep 18-44.* De zender is op vele vlakken een referentie voor het inzetten van multimediale kanalen, dus ook wat betreft sociale media. De Facebookpagina heeft 486.000 volgers, het Instagram-account heeft er 198.000.

Twee generaties verbinden

Studio Brussel wil twee generaties luisteraars blijven verbinden: de luisteraars van het eerste uur en de jongere generatie. Jan Van Biesen legt uit: “Wij verbinden zowel de 35-plussers (die 18 jaar waren in de jaren 90), als de 18-34-jarigen (de millennials van vandaag).” Beide staan anders in het leven. “De jongste generatie, dat zijn freestylers. Zappers by nature. Voor hen zijn digitale kanalen als Spotify en YouTube evident. We willen deze twee generaties blijven verbinden.”

Life is Music: meer emotie, meer relevantie

Vergis je dus niet, Life is Music blijft de baseline van Studio Brussel.

 

  • Music - Studio Brussel blijft je gids in het ontdekken en proeven van nieuwe muziek. “Alleen steken we daar nu nog meer emotie en betrokkenheid bij. Maar we zetten ook in op onze sharingfunctie. Hoe beleven onze luisteraars concerten? Hoe kunnen we hen blijven verbinden, hoe kunnen we ervaringen delen?” De zender wil op die manier de community blijven voeden. Met events. En met showcases via muziek. “Studio Brussel blijft de festival- en concertzender bij uitstek. Onder de naam De Festivalzender brengen we al jaren het beste van de Belgische festivals tot in de huiskamer, naar het werk of in de wagen. We doen dat voor Rock Werchter, maar ook voor Tomorrowland, het andere uiterste.” Studio Brussel is al 15 jaar de enige constante mediapartner van Tomorrowland. “We waren er bij van in het begin,” zegt Jan Van Biesen. “En daarnaast blijven we met De Nieuwe Lichting inzetten op het ontdekken van nieuw talent.”
  • Life - Studio Brussel zal onder het motto ‘practice what you preach’ meer inzetten op relevantie door meer maatschappelijke thema’s op de agenda te plaatsen. “We doen dat bijvoorbeeld door vanaf nu niet alleen verslag uit te brengen maar ook actief mee te doen aan duurzaamheidsacties. We gaan voor minder product en meer beleving."
 
“Dit is een logische strategisch onderbouwde stap. Ons onderscheidend vermogen blijft, dat is ons kapitaal. We doen geen transformatie, we doen vandaag een reboot. We herformatteren onze hardware niet, we starten gewoon onze computer terug op. Even ons DNA terug aaanscherpen.”
Lees meer over de Studio Brussel reboot
Interesse in adverteren via Studio Brussel? Of je merk linken aan een van de Studio Brussel-events?

Contacteer onze matchmakers voor een offerte op maat.

(*) CIM RAM golf voor mediaplanning: CIM RAM Noorden, jan-okt 2018, ma-zo, 6-22u.