02/02/2019
Hoe zet Studio Brussel in op een nieuwe look & feel? Wat is hun creatieve positionering? En welke bureaus werkten mee aan de rebranding?
→
Studio Brussel ontstond in 1983 als stadsradio. De zender had toen al een eigenzinnig profiel. Het omarmde als eerste grunge als muziekgenre. In de jaren 90 werd Studio Brussel al snel ook een digital native trendsetter. Website, app, VRT NU, … Intussen is het merk 360° aanwezig, met radio als backbone. Sinds 1,5 jaar kan je ook luisteren via de StuBru-app die al meer dan 200.000 keer werd gedownload.
Maar dat is niet alles. Ook de videoreeksen van Studio Brussel, 18 in 18, over 18 jonge mensen die in 2018 voor het eerst gaan stemmen, en Girls Talk, waarin enkele Bekende Vlamingen en hun hartsvriendinnen babbelen over de meest uiteenlopende vrouwelijke onderwerpen, zijn alleen online via VRT NU te bekijken.
Studio Brussel is de grootste actieve mediacommunity van Vlaanderen en vertoont alle kenmerken van een love brand. “Via onze eigen digitale platformen bereiken we gemiddeld 1 miljoen unieke bezoekers per maand. Ons YouTube-kanaal heeft meer dan 97.000 abonnees en maandelijks 1 miljoen views.”
Studio Brussel heeft vandaag een marktaandeel van 10,6% op de doelgroep 12+ en 20,5% op de commerciële doelgroep 18-44.* De zender is op vele vlakken een referentie voor het inzetten van multimediale kanalen, dus ook wat betreft sociale media. De Facebookpagina heeft 486.000 volgers, het Instagram-account heeft er 198.000.
Studio Brussel wil twee generaties luisteraars blijven verbinden: de luisteraars van het eerste uur en de jongere generatie. Jan Van Biesen legt uit: “Wij verbinden zowel de 35-plussers (die 18 jaar waren in de jaren 90), als de 18-34-jarigen (de millennials van vandaag).” Beide staan anders in het leven. “De jongste generatie, dat zijn freestylers. Zappers by nature. Voor hen zijn digitale kanalen als Spotify en YouTube evident. We willen deze twee generaties blijven verbinden.”
Vergis je dus niet, Life is Music blijft de baseline van Studio Brussel.
Contacteer onze matchmakers voor een offerte op maat.
(*) CIM RAM golf voor mediaplanning: CIM RAM Noorden, jan-okt 2018, ma-zo, 6-22u.