Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
12/08/2020
Onze radioconsumptie steeg tijdens de crisis, dat bleek al uit verschillende onderzoeken. Eigen VRT-onderzoek noteerde een stijging van 41% sinds april 2020. Toch komen ook dit jaar de zomermisverstanden over radio weer de kop opsteken. We weerleggen de 3 meestgehoorde met sprekende facts & figures.

Misverstand 1: Radio luister je enkel in de auto

Slechts 17% van het radioverbruik gebeurt in de wagen. 60% luistert thuis, 18% op het werk. 80% van het totale radioluisteren gebeurt via FM/DAB+ en 13% via internet. De Vlaming heeft tijdens deze crisis meer dan ooit nood aan betrouwbare informatie en ontspanning, ook vanuit zijn kot.

*Bron: Cim RAM, wave mrt 2019 – feb 2020, ma-zo, all day, North, all stations, location share & Source share

Misverstand 2: Radio kent elk jaar z’n zomerdip

Radio is, ook tijdens zogeheten ‘medialuwe’ zomermaanden, een venster op de wereld. Dat blijkt onder meer uit de gemiddelde online streams (GEMIUS-data*) die in de zomer hoger liggen dan tijdens het begin van het jaar. In de grafiek valt ook de opvallende stijging van online streams op sinds de start van de coronacrisis. 41%** van de Vlamingen luistert meer radio dan gewoonlijk. Het Onderzoek ‘Corona Tracking’ van Pub en Serviceplan toont een toegenomen radio-consumptie van 22%. Corona-onderzoek van Uantwerpen duidt radio aan als meest betrouwbare informatiebron. Het Europese onderzoek ‘Trust in Media’ bevestigt een verhoogd consumentenvertrouwen in het medium radio (meer specifiek in de zenders van openbare omroepen).

*Bron: CIM Internet, Gemius-data
**Bron: VRT-onderzoek april 2020

Misverstand 3: Radio mist online doelgroepen

Sinds 9 maart pieken de luisterplatformen van elk VRT-net. Via eigen apps en sites noteerden de VRT-radio’s 36% meer unieke streamers, met een uitschieter van 64% voor Radio 2. De VRT-merken domineren de streamingcijfers voor en tijdens de lockdown. Alle radiomerken versterken dankzij eigen uitgebouwde onlineplatformen hun positie bij de verschillende doelgroepen.

Block image

Bron: CIM, Gemius

Meer lezen?