Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
16/05/2019
Influencers, what’s in a name? Of je nu producten of maatschappelijke thema’s belicht op je kanalen: je hebt als bekend gezicht het potentieel om een grote groep mensen positief te beïnvloeden. Tv-presentator Dieter Coppens, actrice Leen Dendievel en MNM-dj Dorianne Aussems vertellen waarom ze zich inzetten voor maatschappelijke thema’s en over de soms onverwachte impact van hun engagement.

“Iedereen heeft die gasten in hun hart gesloten”

Dieter Coppens is met het Eén-programma ‘Down the road’, met gemiddeld 1.091.465 kijkers per aflevering, uitgegroeid tot een echte ambassadeur voor mensen met het syndroom van Down.

“Voor veel mensen zijn de ogen opengegaan: ‘Shit mannekes, dit zijn mensen met een beperking, maar wij zijn vaak beperkter dan zij.’ Ik twijfelde niet toen vzw Downsyndroom Vlaanderen me vroeg om peter te worden. Ouders van kinderen met een beperking spreken mij vaak aan om te zeggen hoeveel deugd het programma hen doet. Omdat er nu eindelijk aandacht wordt gegeven aan hun kinderen. Daarnaast krijg ik per dag een tiental mails van non-profits die mij ergens bij willen betrekken, ook vanuit de zorgsector. Als je ook van professionals positieve reacties krijgt, weet je dat het ‘Down the road’ de juiste snaar heeft geraakt.. Het is heel mooi dat zij het resultaat en de impact ervan voelen. Dat is voor mij heel veel waard.”

Block image
Block image

“Door erover te praten, merk je hoe hard angst een taboe is”

Veel Vlamingen kennen actrice Leen Dendievel als Kaat uit het Eén-programma ‘Thuis’ met 1.258.998 kijkers. Ze praat heel openlijk over haar angstaanvallen, een taboeonderwerp in onze resultaat gedreven maatschappij, en bracht er zelfs een boek over uit: ‘Asem’.

“Ik ben niet bang voor wat andere mensen denken. Ik wilde gewoon achterhalen wat er aan de hand was met mij en wilde anderen helpen met die inzichten. Ik krijg dagelijks mails van mensen die ik geholpen heb met mijn boek en die nu naar buiten komen met hun angsten. Ook veel goede doelen kloppen bij mij aan. Ik kies liefst die uit waar ik mij volledig voor kan inzetten. Als bekend persoon heb ik de kans om meer mensen te bereiken, dan moet ik dat ook gewoon doen. Ik ben geen influencer. Ik ben een actrice die een groot bereik heeft. Als ik ergens achter sta, breng ik daar iets rond, maar ik laat mij nooit iets opleggen.”

Block image

“Je moet op elk vlak eerlijkheid nastreven”

Dorianne Aussems is radio-dj bij MNM. Ze is de stem van Generation M ( met 67.487 luisteraars per dag), een maatschappelijk geëngageerd en taboedoorbrekend jongerenprogramma. Door openlijk uit te komen voor haar seksuele geaardheid, helpt ze het taboe rond homoseksualiteit te doorbreken.

“In mijn programma, Generation M, vraag ik eerlijkheid van de luisteraars, maar ik was dat zelf niet helemaal. Dat gaf me de push om open te praten over mijn geaardheid. Ik kan niet zeggen dat ik een rolmodel ben, maar ik hoop dat ik iets in gang kan zetten. Na mijn getuigenis in Van Gils & Gasten samen met Karolien Debecker kwam er een stroom van berichten binnen op onze redactie. Mensen die bijvoorbeeld zeiden dat niemand anders iets weet over hun geaardheid. Het besef dat niet iedereen zomaar zichzelf kan zijn vond ik pijnlijk, maar nu hoor ik dat we mensen een boost hebben gegeven om er wel voor uit te komen. Dat heeft mij veel goed gedaan.”

Block image
Block image