Sophie De Marche
Sophie De Marche
Account Executive
29/09/2020
Door de crisis is het nog essentieler geworden om je klanten ook online te bereiken. Het ideale moment? Black Friday, traditioneel de vierde vrijdag van november, is de dag waarop de wereld massaal aan het (kerst)shoppen slaat. Online worden miljardenomzetten geboekt. Straffe kortingen en goeie deals wakkeren de koopjeswoede aan. Met deze 4 tips verschijnt je merk voorbereid aan de sales-start.

In België werden in 2019 op Black Friday 10,4 miljoen elektronische transacties geregistreerd (bron: Atos Worldline). Dit is een stijging van 87% ten opzichte van een normale vrijdag. Dus... 27 november 2020 is dé dag die in elke marketingkalender rood omcirkeld moet staan. Hoe pak je dat aan?

1. Follow the customer

Bereik je klanten als ze in de wagen onderweg zijn om te gaan shoppen.

Speel de troefkaart van VRT-radio uit in je Black Friday-campagne en maximaliseer zo je sales. Radio is dagelijks een trouwe compagnon voor meer dan 2 miljoen Vlamingen en een activerend medium dat kopers naar je winkels kan drijven.
 

  • Gouden insight: voor 57% van de Belgen is radio het laatste medium waarmee ze contact hadden voor het shoppen (bron: IP Belgium, Life Observer, 2018).
  • Ook de  Ebiquity-studie bewijst dat radio het nummer één-medium is om sales te genereren op korte termijn.

Bovendien kan je dankzij in-car targeting van Spotify je audiospot specifiek richten op de doelgroep van automobilisten. De ideale aanvulling op je drivetime-radioplan.

2. Val op

Wil je echt opvallen? Ga dan voor een Early Black Friday, een weekje vroeger.

GAMMA waagde vorig jaar de stap en ging voor een vroege Black Friday. Met succes! Het merk kende een uplift van 32% in hun websiteverkeer*.

*Spotalytics

Bereik op korte termijn een brede doelgroep en zet in op creativiteit. 
 

  • Zet in op 24 uur full exposure. Spotify Headliner kan je bijvoorbeeld inzetten voor campagnes die tijdgevoelig zijn en een snelle impact nodig hebben. Het laat je toe om op 24 uur tijd ad recall en brand awareness te creëren met audio, video en/of display.
  • Uit ons DIVA-impactonderzoek blijkt dat een creatief idee positiever onthaald wordt dan een pure promoaankondiging. 

Inspiratie opdoen?

Beluister hieronder een aantal mooie voorbeelden van Black Friday-radiospots:

3. Maak er een Black Weekend van

Verleng je campagne tot Cyber Monday 30 november. Laat je acties en campagne het hele weekend doorlopen en boost je sales 4 dagen lang. 

4. Be ready

Plan tijdig en laat je niet verrassen. Zet je social mediakanalen op voorhand in om je doelgroep te informeren en te teasen. Werk speciale acties voor trouwe klanten uit. Maar bovenal: start je campagne voor het grote geweld.

Interesse?

Onze matchmakers staan klaar om de ideale planning voor jouw Black Friday-campagne uit te werken op StuBru, MNM, Radio 2, Radio 1, Klara en/of Spotify.