Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
07/09/2020
Als de Creative Belgium Awards een graadmeter zijn, dan is audio zowat het meest creatieve medium van het moment. Dat bewijzen de maar liefst 13 awards. Jurylid Ann Desmet van Het Geluidshuis leidt ons door het palmares.

De oogst van de Creative Belgium Awards – virtueel uitgereikt op 4 september – ziet er bijzonder goed uit voor de categorie Radio & Audio. En dat begon – uiteraard – al bij de inzendingen. “Ik was enorm verrast door de hoeveelheid én door de kwaliteit”, vertelt Ann Desmet (Het Geluidshuis), die deel uitmaakte van de jury. 

“Onze juryvoorzitter Paul Wauters vroeg ons om goede ideeën die ook goed waren uitgevoerd te bekronen. Het totaalpakket is belangrijk, zei hij, en daar ben ik het helemaal mee eens. Het aantal awards – 13! – toont aan dat zowel het idee als de uitwerking vaak goed zaten.”

Lokale merken komen straf uit de hoek

Onder die 13 prijzen ook 3 Gold, met daarbij een ‘echte’ radiospot. Het gaat om Beer Reviews van Carlsberg (bureau: Happiness Brussels). Ann Desmet: “Zij merkten dat bij bierrecensies op YouTube Carlsberg steevast positief werd beoordeeld. Het leidde tot de campagne ‘Probably the most honest campaign in the world’, waarbij ze van de echte recensies radiospots maakten. 

Carlsberg: Beer reviews

0:00
/
0:00

Daarnaast vielen ook de vele shortlists en prijzen voor grote lokale merken op. Zo was de spot van De Morgen waarin de krant aan rapper Zwangere Guy vroeg om het jaar 2019 samen te vatten (en de lezers meteen ‘een klare kijk in 2020 te wensen’) goed voor een Silver en twee Bronze.

Lidl zag verschillende van zijn campagne bekroond met in totaal een Bronze en vier shortlists. Een shortlist was er ook voor Telenet, Delhaize en Humo.

Audio opent nieuwe creatieve deuren

De twee andere Gold tonen aan dat audio tegenwoordig heel wat ‘vormen’ kan aannemen en dat creativiteit daarbij een doorslaggevende rol speelt. Zo was er Ramadamadingdong, een radioprogramma van Studio Brussel (VRT) tijdens de Ramadan (bureau: Mutant). “Drie broers van Marokkaanse afkomst brachten het op hun eigen spontane en eerlijke manier en zorgden voor heel wat zelfrelativering”, klinkt het bij Ann Desmet. “Zo’n programma werkt heel verbindend en dat is natuurlijk een deel van de opdracht van onze openbare omroep.”

 

StuBru: Ramadingdong

0:00
/
0:00

De laatste Gold ging naar ‘the ClassiCall’, een campagne voor Brussels Philharmonic. Ann Desmet doet het verhaal: “In 2019 stond dit orkest voor het eerst in tientallen jaren nog eens in Carnegie Hall in New York. Ze wilden hun grootste fan uitnodigen om de reis op hun kosten mee te maken. Om deel te nemen moest je bellen naar een nummer, maar… er werd nooit opgenomen. Je hoorde de hele tijd een wachtmuziek, uiteraard opgenomen door Brussels Philharmonic zelf.”

Ann Desmet vond het een geweldig uitgangspunt: “De winnaar werd diegene die het langste aan de lijn bleef, zonder te beseffen dat hij of zij daardoor zou winnen. Fantastisch toch om te voelen hoe het is om lang te moeten wachten om een droom in vervulling te zien gaan!”

Ter info: de winnaar bleef maar liefst 2,5 uur luisteren en gemiddeld bleven de bellers 12 minuten aan de lijn naar de wachtmuziek luisteren. De echte fans werden bereikt, zoveel is duidelijk.

Brussels Philarmonic Orchestra: the ClassiCall

0:00
/
0:00

Ook scoren met audio?

Onze matchmakers helpen je graag verder met een plan op maat!