Jordan Bowring
Jordan Bowring
Junior Marketing Executive
23/12/2022
Het staat in de sterren geschreven. Merken met een sterke sonic branding worden systematisch beter onthouden en dat weten Sleeplife, Sunweb en Schweppes maar al te goed. Deze drie adverteerders maakten elk gebruik van een bekende internationale hit om hun campagne kracht bij te zetten en met succes! Bekijk de drie cases:

Sleeplife: ‘Streetlife’ van Randy Crawford

Als relatief nieuwe speler in een competitieve markt moest Sleeplife opboksen tegen zijn concurrenten en ervoor zorgen dat ze met hun campagne meteen impact hadden. Daarom was de keuze voor radio in hun mediamix een logische stap. “Radio werkt goed voor de top of mind van ons merk en is ook toegankelijk op budgettair vlak” aldus marketing manager, Kit Garretts.

Uit het DIVA-onderzoek van Var werd snel duidelijk dat de sonic branding in hun vorige campagnes nog potentie had tot verbetering. Onder impuls van reclamebureau Bullet Point kreeg Sleeplife het idee om de bekende seventies hit ‘Streetlife’ van Randy Crawford aan zijn merk te linken. Dit door de lyrics van het nummer te veranderen in ‘Sleeplife’. Deze wijziging zorgde ervoor dat de campagne goed scoorde in het laatste DIVA-onderzoek. Zo noteerde de radiospot van Sleeplife hogere scores dan het gemiddelde uit zijn sector.

Lees meer over de case

Sunweb: ‘Holiday’ van Madonna

Sunweb moest niet meer overtuigd worden van de kracht van sonic branding. Zij hebben met het zomerlied ‘Follow the Sun’ van Paul Rudd in het verleden al gebruik gemaakt van een internationale hit om hun campagne die extra boost te geven. Voor een nieuwe campagne koos Sunweb uiteindelijk voor het ultiem vakantienummer ‘Holiday’ van Madonna.

Volgens Luc van Laer, creative director bij Spark, het in-house agency van Sunweb, is het belangrijk om de distinctive brand assets van je merk te blijven uitspelen. Radio is hiervoor volgens hem het juiste instrument. “Ons audiologo, de sterke muziek en onze vaste stemmen zijn distinctive brand assets die we consequent zullen blijven inzetten in onze campagnes. In onze mediamix zal radio ook steeds een constante zijn. Sterker nog, radio is één van de guiding principles bij het produceren van onze commercials. Voor Sunweb heeft radio zijn nut meer dan bewezen en is het medium een echte no-brainer.”

Lees meer over de case

Schweppes: ‘I like it like that’ van Pete Rodriguez.

De vrolijke sound van Schweppes was vorig jaar alomtegenwoordig, zowel op radio als tv. Zij baseerde hun sonic op het bekende lied ‘I Like it like that’ van Pete Rodriguez. Voor Schweppes was het de eerste keer dat ze voor radio kozen in hun mediamix. Volgens Alexandra de Roovere, Senior Brand Manager, was die keuze vooral te danken aan de sterke sonic.“De sonic branding was voor Schweppes één van de belangrijkste redenen om te beginnen adverteren op radio.”

Naast de zeer mooie scores uit het DIVA-onderzoek, heeft de radiocampagne ook geleid tot een stijging in awareness en verkoop. Voor Alexandra is het een uitgemaakte zaak: radio is voorlopig here to stay. “In 2022 gaan we meer radioreclame maken, niet alleen voor tonic, zoals vorig jaar, maar waarschijnlijk ook voor ons fruit-gamma zoals bijvoorbeeld Schweppes Agrum en Schweppes Lemon. De copy zal aangepast worden, maar “I Like It Like That” maakt ongetwijfeld opnieuw zijn opwachting deze zomer.”

Lees meer over de case

Wil je ook adverteren op de VRT-radiozenders?

Contacteer ons vrijblijvend voor meer info.