Dirk Soetens
Dirk Soetens
Research Manager
18/03/2020
Met branding kan een merk zich onderscheiden. Tot nu toe keken we daarvoor vooral naar de visuele elementen van een merk: het logo, de grafische elementen en de fotografiestijl. Maar het kan dus ook door auditieve elementen: via sonic branding. Hoe dat proces werkt, legt Cedric Engels, co-founder en sound director bij Sonhouse, je stap voor stap uit.

Stap 1: research

“We starten altijd met een onderzoek naar het merk zelf. Wat zijn de waarden en de missie van het bedrijf? Wat is het DNA van het merk? We gaan aan de slag met brandbooks, bekijken de positionering en gaan na hoe het merk zich ten opzichte van zijn concurrenten verhoudt. Tenslotte nemen we er ook alle visuele elementen bij, zodat de match tussen het visuele en het auditieve echt klopt.”

Stap 2: workshop

“Een tweetal weken later volgt een workshop met de adverteerder en het creatieve bureau. Gedurende 2 uur vertalen we de eigenschappen van het merk in geluid, volgens wetenschappelijke parameters en enkele marketingmodellen. Een merkwaarde als ‘human’ bijvoorbeeld, hoe vertaalt zich dat in het juiste geluid?”

Stap 3: analyse

“De output van de workshop is een onderbouwd document waarin we de uitgangspunten duidelijk stellen. Als alle partijen zich in die analyse kunnen vinden, starten we de productie.”

Stap 4: brand score

“Vervolgens gaan verschillende muzikanten aan de slag. Dat resulteert in muzikale concepten. We werken meerdere richtingen uit om voldoende creatieve ruimte te krijgen. We objectiveren wat we kunnen tijdens de workshop, maar muziekvoorkeur blijft uiteraard voor een groot deel subjectief. Uit deze songs (elk van ongeveer 1 minuut) kiest de klant uiteindelijk de brandscore die voor hem het best aansluit bij zijn merk.”

Stap 5: sonic brand

“Uit de brandscore volgt vervolgens het sonic logo: de key-tune die in al de auditieve uitingen verwerkt wordt. De jingle van vroeger, als je wil. De auditieve huisstijl of sonic brand van je merk bestaat dus uit de brandscore – de song van 1 minuut – en het soundlogo – een korte tune van 2 à 6 seconden. Dat is de basis voor alle verdere audiobranding.”

Stap 6: expressies

“Daarna is het zaak om consistentie te creëren en expressies te maken voor verschillende touchpoints. Zo klinkt de ideale sonic branding op tv, radio of personeelsfeestjes telkens net wat anders. Sonic branding is pas geslaagd wanneer die bij mensen op elk moment heel natuurlijk overkomt en wanneer de sound elke keer een directe connotatie oproept met je merk.”

Zo klinkt Coolblue

Wat kost het?

“Alles is à la carte uit te werken, maar als algemene richtlijn denk je best vanaf 10.000 euro. Zet je de audio enkel lokaal in of gebruik je de creaties ook internationaal? Wil je graag alle rechten onbeperkt afkopen, of net niet? Afhankelijk van je keuze wordt een budgettair voorstel op maat uitgewerkt zodat sonic branding toegankelijk wordt voor iedereen.”