Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
09/04/2020
Var goes remote. Achter de schermen wordt er echter bijzonder hard gewerkt om campagnes en VRT-merken op elkaar te blijven afstemmen. Bij Var blijven we beschikbaar en berichten je via deze weg over hoe nieuwe uitdagingen ook opportuniteiten met zich meebrengen. Deze week vertelt Research Manager Dirk Soetens over hoe er ook kan vooruitgegaan worden in een tijd dat alles stilstaat #samenerdoor #creatiefmetcorona #research

De wereld staat stil. En toch zijn er zo veel kleine, nieuwe veranderingen. In het dagelijkse leven, in hoe we ons wel of niet meer gedragen. In het maken of veranderen van onze plannen. De emotionele littekens die blijven, ambities die kunnen plaatsmaken voor ongecontroleerde angsten. Ze hebben een impact op hoe we ons voelen en op de dromen die we of koesteren.

Mijn aandacht gaat naar research in tijden van lockdown. In onze sector is stilstaan achteruitgaan. We kunnen het ons niet permitteren een afwachtende houding aan te nemen. Onze enige optie is de wereld proberen te begrijpen en daar lessen uit trekken voor de toekomst. Welk onderzoek doen we vandaag best niet? Welk nog wel? En vooral: welk onderzoek moeten we doen, nu meer dan ooit?

Mijn aandacht gaat naar de stijgende mediaconsumptie. Nog nooit was het mediabereik in België zo hoog. Dagelijks kijken meer dan 3,5 mio Vlamingen naar VRT en vorige week haalde VRT NU meer dan 1 mio unieke browsers. Ook het radioluisteren is gestegen: 1 op 4 Vlamingen luistert meer naar radio en het online luisteren naar VRT-radiozenders stijgt met +36%. VRT informeert, inspireert, en verbindt meer dan ooit.

Sam Jespers, directeur van de Ultratop (de officiële hitparadelijsten), zegt in De Morgen: “Het medium radio leeft, alles staat in het teken van verbondenheid. Het samenhorigheidsgevoel dat De Warmste Week oproept, zie je nu ook terug.” Er zijn ook verschuivingen in ons streaminggedrag, deze Spotify-trends vallen al op: het verschoven luistergedrag naar de thuisomgeving creëert nieuwe gewoontes, mobiel luisteren wordt een belangrijk platform en huiselijkheid wordt de norm.

Mijn aandacht gaat naar research over hoe de crisis beleefd wordt, wat de eerste verworven inzichten zijn in China over het menselijke gedrag, hoe bedrijven weer recht kruipen en opnieuw hun weg proberen te vinden tussen alle achtergelaten chaos. Wat blijft er over voor gezinnen en consumenten, welke waarden zijn er vandaag en hoe kunnen merken daar hun plaats in vinden?

Mijn aandacht gaat naar het nieuwe normaal. Samen met mijn collega’s werk ik aan een presentatie over de nieuwe uitdagingen voor adverteerders en merken, het belang van audio in het medialandschap en de rol die VRT en Var daarin gaan opnemen. Als luisteraars zich aanpassen aan een nieuwe norm, moeten we nadenken hoe merken op een relevante en geschikte manier kunnen adverteren. Wat kunnen adverteerders bieden terwijl mensen thuis meer tijd met familie doorbrengen? Hoe kan een merk stress verlichten, een moment van pauze bieden en het welzijn van de luisteraars bevorderen? Onze nieuwe publicatie over sonic branding kan daarbij helpen.

Mijn aandacht gaat naar ons DIVA-impactonderzoek. Het voelt goed aan om er in deze onzekere tijden te kunnen blijven staan met de studie. Ze blijkt futureproof en meer dan ooit relevant. Respondenten hebben of nemen nu meer de tijd om de onderzoeken in te vullen, én we hebben een extra vraag kunnen inlassen bij spots die inspelen op de coronacrisis. Uit de antwoorden blijkt dat luisteraars appreciëren dat marketeers hun commerciële boodschappen aanpassen aan de huidige situatie, door bijvoorbeeld de tone of voice te wijzigen. De radiospot van Makro getuigt daarvan, het geeft luisteraars een veilig gevoel om in de huidige omstandigheden de winkel te bezoeken.

Het voelt goed dat adverteerders in deze tijden bekommerd zijn om hun branding en om het effect hun campagne. Wanneer straks het nieuwe normaal begint, zullen we klaarstaan met de juiste inzichten om adverteerders meer dan ooit te kunnen ondersteunen.

““Ons DIVA-impactonderzoek toont aan dat luisteraars appreciëren dat marketeers hun commerciële boodschappen aanpassen aan de huidige situatie, door bijvoorbeeld de tone of voice te wijzigen.”

Wil jij ook relevant adverteren via onze VRT-merken?

Dat kan. We bieden aan alle adverteerders 15% gratis extra mediaruimte voor campagnes tot en met 30 juni 2020. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop. 

Interesse? Contacteer onze matchmakers.