Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
23/04/2021
Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) publiceerde de nieuwste luistercijfers voor de Belgische radiomarkt tot en met februari 2021. Hier zijn de belangrijkste inzichten.

Radio: meer connectie met luisteraars

De CIM-cijfers tonen aan dat 92,4% van de Vlamingen wekelijks naar radio luisteren. 

We zijn opgetogen dat radio het zo goed doet. Vanzelfsprekend verandert het luistergedrag een beetje door de pandemie, maar globaal zien we dat radio een trouwe metgezel blijft van de Vlaming:

  • Het aandeel thuisluisteren stijgt met 8%

  • Het luisterbereik in de wagen tijdens de ochtendspits (6-9u) daalt met 9%

  • Het luisteren op de werkplek gaat lichtjes achteruit met 4%

  • De luisterduur stijgt tot 4u19min (+6min)

Radio wordt dus meer geconsumeerd én er is een langere connectie met de luisteraars. Zoals MNM-luisteraar Lukas (11 jaar) het deze week zo mooi verwoordt:

“Dankzij de radio voel ik mij veel beter verbonden met de wereld. Iedere ochtend en avond luister ik via de MNM-app naar de radio en wilde jullie daarvoor bedanken." 
Beluister het fragmentje.

Radioluisteren via internet in opmars

Het internetluisteren overschrijdt voor het eerst de kaap van 20% van alle luisterminuten. Ook in de CIM Radio Stream Monitor bereiken we in maart 2021 een top van dagelijks gemiddeld 74,3 miljoen luisterminuten via internet

VRT-radio sterk op alle commerciële doelgroepen

Naast het sterk gebruik van radio in Vlaanderen, blijven ook de luistercijfers van de VRT-radiozenders ijzersterk:

  • Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen met meer dan 30% marktaandeel op 12+. 

  • Radio 1 haalt het grootste weekbereik (31,4%) in de doelgroep 30+ hogere sociale klasse SG 1-3. 

  • Onze SuperSelexy-formule, die StuBru, MNM en MNM Hits combineert om je bereik te optimaliseren, blijft marktleider op alle commerciële doelgroepen (15-34, 25-54, 18-44 en 18-54 jaar).

MNM Hits: grootste digital-only kanaal

MNM Hits haalt in de luistercijfers van deze golf zijn grootste marktaandeel bij 25-54 jaar en bij bedienden. Nieuw is dat je vanaf 1 mei je radiocampagne kan aanvullen met digitale reclame op deze zender. 

De CIM-radiocijfers in detail?

Block image
Var_2021_NL_Infografiek CiM 0423
Download

Bronnen: 

CIM RAM, Noorden, Mediaplanning nov'19-feb'21, ma-zo, 6-22u.
CIM Radio Stream Monitor, Noorden, Total Time Spent, Belgische IP-adressen, audio+video, maart’21.

Nieuw: adverteren via MNM Hits en pre-rolls op de vertrouwde VRT-radiomerken

De audiomogelijkheden worden alsmaar groter dankzij de digitalisering:

  • Vanaf 1 mei maken we je radiocampagne nog sterker met reclameblokken op MNM Hits.
  • Vanaf eind mei gaan we onze vertrouwde radiomerken StuBru, MNM, MNM Hits, Radio 2 en Radio 1 commercialiseren met exclusieve pre-rolls.
     

Meer weten over het vernieuwde aanbod?

Onze matchmakers lichten je graag onze plannen toe in een presentatie van max. 45 minuten. Wens je graag meer info? Laat het ons weten via het contactformulier.